معرفی رشته مدیریت امور گمرکی
مدیریت امور گمرکی :
امروزه نقش اداره گمرک برای حمایت از صنایع و تولیدات بسیار مهم است. در واقع دانشجویان رشته مدیریت امور گمرکی با گذراندن دوره های آموزش عالی، سعی در بهبود پاسخگویی نیازهای روزانه جامعه گمرکی جمهوری اسلامی ایران می کنند.
اداره گمرک سازمان دولتی است که مسئولیت اجرای قوانین و مقررات گمرکی، اخذ عوارض
ورودی، اخذ حقوق، اخذ عوارض خروجی و همچنین وظیفه اجرای قوانین و مقررات مربوط به
ترانزیت و صادرات کالاها را دارد.
توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته مدیریت امور گمرکی :
درک عالی از مقررات تجارت بین المللی، انطباق و گمرک
آگاهی از کلیه مقررات
به خاطر سپردن روند های پرونده برای حل مسائل پیش رو
شناخت کامل نسبت به کالاها و اموال مختلف
علاقه مند به کار در محیط های کاملاً با ساختار و سازمان یافته
تسلط به مهارت های کامپیوتری
معرفی دروس رشته مدیریت امور گمرکی در مقطع کارشناسی :
دروس پایه و اصلی و تخصصی
اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، ریاضیات پایه، کلیات حقوق، حقوق و مقررات مدنی، حقوق تجارت،
حقوق اساسی و آشنائی با تشکیلات جمهوری اسلامی ایران، مالیه عمومی و خطکشی مالی دولتها، مسائل بانکی و اعتبارات اسنادی، مکاتبات بازرگانی به زبان انگلیسی، اصول بیمه،
مبانی سازمان و مدیریت, قوانین و مقررات گمرکی، طبقه بندی کالا، شیمی کانیها و فلزات، شناخت الیاف سنجی و مصنوعات آنها، سازمان ها و کنوانسیون های بین المللی گمرکی، آشنایی با صنعت حمل و نقل، مقررات عمومی صادرات و واردات، زبان انگلیسی متون تخصصی، سازمان و وظایف گمرک.
این رشته تنها در مقطع کارشناسی ارائه می شود، اما دانشجویان امکان ادامه تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را در دیگر رشته های مدیریت در ایران دارند.
فرصت های شغلی رشته مدیریت امور گمرکی :
در هر سازمان و شرکتی که در امور صادرات و واردات فعالیت می کند.
در سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران
در مراکز و کارخانجات صنعتی که خود وارد کننده مواد و قطعات مورد نیاز و صادرکننده
محصوالتشان هستند.
در سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی بازرگانی و صنعتی
در دانشگاها به عنوان استاد دانشگاه .
دیدگاهتان را بنویسید