کتاب راهنمای معلم روانشناسی ناجی مفاهیم پیچیده
روانشناسی به دلیل کاربرد بسیاری که در ابعاد مختلف زندگی دارد یکی از جذاب ترین رشته هاست؛ چرا که در طول سالیان گذشته به حل و بررسی مشکلات روانشناختی پرداخته و سعی در تعلیم و تربیت و سالم سازی محیط خانواده, اجتماع و… نقش مهمی داشته باشد و همواره در حال گسترش آن باشد.
کتاب راهنمای معلم روانشناسی با حفظ رویکرد های این رشته سعی بر کمک به معلمین این رشته دارد تا باعث پیشرفت و گسترش روش های آموزش نوین سعی در ایجاد پنجره ای بسوی پیشرفت در زمینه های سلامت روانی افراد در محیط خانواده و جامعه دارد و تلاش می کند تا آموزش روش های کاربردی به دانش آموزان ذهن آنها را نسبت به اطراف آگاه سازد.
این کتاب به دو بخش تقسیم می شود:
در بخش اول یعنی کلیات سعی شده تا شما مدرسین با تاریخچه, رویکرد, ساختار کتاب و … شمارا آشنا سازد همچنین در بخش دوم کتاب که که مربوط به بخش توضیحات هر درس است زیر عناوین توضیحاتی راجب درس بیان شده و به معلم توضیح میدهد که هدف و انتظار از دانش آموزان در پایان هر درس چیست و پیشنهاد هایی نظیر تصاویر و فیلم هم ارایه می کند تا برای درک بهتر مطالب با دانش آموزان به اشتراک بگذارید.
هدف از تالیف کتاب جدید روانشناسی :
هدف از نگارش جدید تدوین یک کتاب روانشناسی عمومی نیست به همین دلیل بسیاری از مسایلی که در کتاب روانشناسی دانشگاهی قرار دارد در این کتاب دیده نمی شود و در این کتاب روانشناسی بیشتر ماطلبی قرار داده شده که مناسب درک یک دانش آموز باشد و بتواند ساده تر آن درک کند و پیچیدگی سختی برایش نداشته باشد.
نکته دیگری که می توان راجب این کتاب بیان کرد این است که این کتاب طراحی شده دانش آموزان از آن به درک و فهم آسان تر در دروس دیگر کمک کند یعنی دانش آموزان بتوانند با خواندن اینم کتاب روشهایی از قبیل بهبود حافظه, حل مسعله, تصمصم گیری درست و همچنین ایجاد انگیزه های درونی را در روش های تحصیلی خود بکار بگیرد و از آنها در دوران تحصیل برای تبدیل شدن به یک دانش آموز بهتر استفاده کند.
با توجه به مدارک و اسناد دیده شده دروس روانشناسی در سال 1325 براساس برنامه وزارت فرهنگ جزوی از موارد درسی دانش آموزان دختر سال پنجم دبیرستان قرار گرفتو درسال 1326 این درس در برنامه تحصیلی دانش آموزان سال ششم ادبی نیز قرار داده شد.
تالیف کتاب جدید روانشناسی با توجه به رویکرد شناختی و تاکید بر روش های آموزشی فعال شامل هشت درس می شود.
رویکرد آموزشی کتاب روانشناسی:
رویکرد این کتاب رویکرد شناختی است؛ رویکرد شناختی کوشش می کند تا با درک مسایل بر فرایند های شناختی مانند توجه, حافظه و یاد آوری از بگذاردو کوشش می کند تا بیابد این فرایند ها چگونه در اکتساب دانش جدید تاثیر گذار است و چونه این دانش بر عملکرد فردی ک یادگیرنده است اثر گذار است.
رویکرد شناختی همچنین به تاثیرات متقابل اثراتی که آموز ها بر فرد می گذارد و خصوصیاتی که در خود فرد یادگیرنده هست می پردازد و توجه می کند که این فرآیند یادگیری در موقعیت های مختلف برای فرد یادگیرنده چگونه است.
موضوع اصلی این رویکرد دانش و چگونگی پردازش آن توسط فرد یادگیرنده است اینکه بتوانند کشف کنند بعد از یادگیری این مسایل چه تغییراتی در فراگیر اتفاق میوفتد.
همچنین در در حین تدریس بهتر است برای دانش آموزان فعالیت هایی در نظر گرفت تا آنها با انجام این فعالیت ها تلاش به درک بهتر و ساده تر دانش خود داشته باشند چرا که یادگیری امری فعال است.
این کتاب با تالیف ساده و به دور از مسایل پیچیده دانشگاهی و آکادمیک طراحی شده و سعی دارد یادگیری را برای افراد در این سن و سال آسان سازد این کتاب تعوری محور نیست و سعی دارد در قابل استعاره و سناریو ها درس ها را قابل درک تر در اختیار دانش آموزان قرار دارد.
رشته روانشناسی از زیرمجموعه های حوزه تربیت ئ یادگیری علوم انسانی و مطالعات اجتماعی است؛ این حوزه بر این باور است که مطالعه کنش ها و تعاملات انسانی و توانایی ایجاد روابط مثبت سازنده با دیگران می تواند موثر باشد و در پی ارتقا و پرورش کنش های مطلوب و متناسب با جامعه اسلامی یعنی جامعه ای است که با در کشور خود با آن سر و کار داریم و تمامی قوانین ما نیز بر طبق اصول آن بر پا شده است.
دیدگاهتان را بنویسید