کتاب راهنمای معلم عربی ناجی مفاهیم پیچیده
کتاب راهنمای معلم عربی طراحی و تالیف شده تا معلمین محترم با خواندن آن و استفاده از روش های آن در تدریس و ارزشیابی های سالیانه بتوانند در علوم تدریس پیشرفت کرده و نتایج بهتری نسبت به روش های تدریس در گذشته کسب کنند.
امروزه شاهدیم که برخی از معلمین هنوز که هنوزه در تدریس خود از شیوه های قدیمی استفاده می کنند که این موضوع نه تنها باعث پیشرفت شیوه تدریس نمیشه بلکه باعث ایجاد تفاوت های چشمگیری بین معلمین این رشته اتفاق بیوفتد.
دانش آموزان امروزه باید بدانند که چرا در مدرسه زبان عربی را می آموزند و همچنین باید مطلع باشند که زبان عربی فقط صرف افعال, اسم ها و ضمایر نیست؛ همانطور که مشاهده می شود که اکثریت دانش آموزان فقط به این مورد توجه دارند و در بخش شنیداری و گفتاری خود را هم در این موضع افزایش دهند.
اصول یادگیری و یاد دهی دروس عربی :
آموزش زبان عربی باید به شیوه ای باشد که تمامی دانش آموزان در آن مشارکت داشته باشند برای مثال سر کلاس و به صورت گروهی در زمان معینی مشغول ترجمه متون شوند.
دانش آموزان باید بدانند که این درس با هدف تقویت مهارت های زبانی ایجاد شده و بتوانند به خوبی متون را ترجمه کنند و معنای آن را درک کنند.
وجود کنکور و آزمون های سراسری باعث شده تا معلم بیشتر روی حل تمرینات کب و قواعدی که در سالهای قبل آموزش داده شده سمایه گذاری کند در حالی که باید در آموزش نوین به مهارت های خواندن و شنیدن توجه بیشتری کرد.
در زبان عربی, روان خوانی جایگاه ویژه ای دارد؛ مدرسین به ویژه در رشته علوم انسانی بر تلفظ دقیق و روخوانی صحیح دانش آموزان توجه بسیاری دارند, شاید حروف زبان عربی و فارسی شباهت بسیاری باهم داشته باشند اما باید دانست که تلفظ برخی حروف در زبان عربی کاملا با زبان فارسی متفاوت است پس صحیح است دانش آموز با دقت تلفظ حروف را بیاموزد تا بتواند به راحتی از زبانی که در دوران تحصیل آموخته استفاده لازم را در بخش گفتاری و شنیداری ببرد.
نکته دیگر این است که دبیر باید بداند شناخت افعال و تفهیم آن به شاگردان بخش مهمی است مخصوصاً افعالی که در ترجمه متون تاثیر بسزایی دارند؛
دبیر باید آگاه باشد که یک جلسه در هفته با شاگردانش کلاس دارد و ممکن است آن یک جلسه در هفته به تعطیلی بخورد پس باید مراقب باشد که در بخش قواعد مهم ترین و ملزم ترین قواعد را به دانش آموز دهد یا به زبان دیگر مهم ترین قواعد را در الویت تدریس قرار دهد.
فلسفه آموزش عربی در ایران چیست؟
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اینگونه بیان شده که زبان قرآن و علوم و معارف اسلامی عربی است و دانش آموزان باید پس از گذراندن دوره ابتدایی و تا پایان دوره متوسطه دروس عربی را بیاموزند تا در درک و فهم عبارات قرآنی و احادیث توانایی لازم را به دست بیاورند.
افراد ممکن است عربی را با سه هدف یادبگیرند:
برای یادگیری مکالمه
فراگیری قواعد زبان عربی
یادگیری عربی به قصد فهم متون قرآنی و…
معلمین لازم است که این کتاب را بخوانند تا بتوانند با شیوه های نوین آموزشی زبان عربی آشنا شوند و مطالب را زاده تر در اختیار دانش آموز قرار دهند تا دانش آموزش هم با روش های بروز عربی را فراگرفته بتواند در آینده با هدفی که در ذهن خود دارد از آن استفاده کند.
این کتاب برای هر بخش از جمله قواعد, متون, و افعال و ..برای مدرسین بیان کرده که چگونه و با چه برنامه ای برای تدریس بروز این درس پیشروی کنند و برای دانش آموزان فهم این درس را راحت تر نمایند.
برخی از دبیران فکر می كنند دانش آموز بايد همۀ آموخته های سال های قبل را در آخرين سال تحصيلی به ياد داشته باشد؛ در حالی كه یک دبیر با تجربه می داند كه حقيقت به گونه ای ديگر است. بسياری از دانش آموزان، آموخته های خود را فراموش می كنند. يادآوری و تـمرين برای دانش آموز لازماست تا بتوانند اصول و قواعدی که در سال های گذشته آموخته را به یاد بیاورد. مهم ترين آموختۀ سال های گذشته مبحث فعل است؛ شايسته است دبیر پايۀ دوازدهم انواع فعل را در کلاس درسی يادآوری كند؛ جالب است بدانید که حجم مطالب كتاب نيز اجازۀ اين يادآوری را به او می دهد.
دیدگاهتان را بنویسید