معرفی رشته مهندسی راه آهن
مهندسی راه آهن :
مهندسی راه آهن یک رشته تخصصی در زمینه حمل و نقل و مهندسی عمران است.
راه آهن یک سیستم بسیار پیچیده است که منحصرا برای عبور کارآمد قطارها برای
حمل و نقل مردم ، حمل و نقل تجهیزات طراحی شده است. قطارهای فوق العاده
پیشرفته که از این شبکه های ریلی استفاده می کنند وسایل نقلیه با ارزشی
هستند. مهندسان راه آهن دارای مهارت طراحی مکانیکی و دانش سیستم های پیچیده
ای هستند که به آنها امکان طراحی سالن های قطار را می دهد. مهندسان راه آهن
غالباً در محل حضور دارند، یا بر سیستم ریلی نظارت دارند یا ظرفیت آن را تحت
نظارت دارند.
توانایی های لازم برای ورود به رشته مهندسی راه آهن :
این رشته حجم کاری زیاد و شرایط کاری بسیار سختی را دارد. به همین دلیل افرادی
که قصد تحصیل در این رشته را دارند باید افرادی بسیار پر تلاش، جدی و سخت
کوش باشند تا در محیط هایی مانند بیابان، کوهستان و کویر توانایی کار کردن داشته
باشند. همچنین دانشجویان این رشته باید در دروس فیزیک و ریاضی بسیار قوی
باشند.
معرفی گرایش های رشته مهندسی راه آهن در مقطع کارشناسی :
این رشته دارای 3گرایش مهندسی ماشین های ریلی، مهندسی سازه های ریلی،
مهندسی حمل و نقل ریلی در مقطع کارشناسی است.
دروس پایه مشترک بین گرایش های مختلف رشته مهندسی راه آهن :
فیزیک، معادلات دیفرانسیل، ریاضی، شیمی عمومی، ریاضی مهندسی، استاتیک،
محاسبات عددی، برنامه سازی کامپیوتر.
وضعیت ادامه تحصیل در رشته مهندسی راه آهن در مقاطع بالاتر ؟
در حال حاضر امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا در ایران وجود دارد.
بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی راه آهن در ایران :
با توجه به افزایش مسیرهای ریلی در داخل کشور و به کشورهای همسایه، دولت
نیازمند نیروهای متخصص در این زمینه است. این فارغ التحصیلان بعد از دریافت
مدرک کارشناسی وارد بازار کار می شوند. به دلیل وجه اشتراک این مهندسی با
مهندسی مکانیک، عمران سازه و صنایع، مهندسین این رشته می توانند در برخی از
مشاغل این 3حوزه هم مشغول به کار شوند. اگر فارغ التحصیلان در مسیر درست این
حرفه قرار بگیرند، آینده شغلی خوبی دارند.
وظایف کاری مهندس راه آهن ؟
انجام بازرسی در مورد لوکوموتیو قبل و بعد از اجرا.
شناسایی انسدادها و دادن سیگنال های هشدار دهنده در گذرگاه های مسیر.
نظارت بر کنتورها و سنجش هایی از جمله فشار هوا، شارژ باتری، آمپر و سرعت
قطار.
برقراری ارتباط با کنترل ترافیک در مورد توقف، ورود قطارها و تأخیرها.
عیب یابی شکست های جزئی.
انجام تعمیرات اساسی لوکوموتیو در صورت لزوم.
برقراری ارتباط با مسافران در مورد تاخیرها و توقف های غیر برنامه ریزی شده.
اطمینان از کتابچه ها و کتابچه های راهنما که به طور صحیح در داخل کابین قرار
داده شده باشند.
گزارش های کامل در مورد تأخیرها و خرابی ها.
فرصت های شغلی رشته مهندسی راه آهن :
مهندسان راه آهن، به ویژه کسانی که در قطارهای باری هستند، ممکن است
ساعت های طولانی و نامنظم کار کنند. مهندسان قطار در قطارهای مسافری ممکن است
شیفت های منظم تری داشته باشند اما آن ها هم ساعت های زیادی را پشت سر می
گذارند. برخی از مهندسان راه آهن در خود شرکت راه آهن کار می کنند. آنها ماشین
های ریلی و موتور را در پارکینگ جابجا می کنند و به ندرت به ماموریت کاری می
روند. دانشجویان این گرایش بعد از فارغ التحصیلی می توانند در مترو، راه آهن
جمهوری اسلامی، بنیاد مستضعفان و جانبازان، شرکت های وابسته به راه آهن،
شرکت های مهندسی، مجتمع فولاد مبارکه و ذوب آهن مشغول به کار شوند.
دیدگاهتان را بنویسید