نظر فرهنگستان علوم در مورد تغییرات جدید کنکور
1401-06-13
ارسال شده توسط مهدی هویدا
151 بازدید
تاییدیه فرهنگستان علوم در مورد تغییرات جدید کنکور
شاخه های ریاضی و فیزیک فرهنگستان علوم متشکل از 3۰ نفر از استادان با مرتبه استاد تمامی و پیشکسوت بی پرسابقه دانشگاههای کشور است که هریک مسئولیت های مهم در آموزشی و پژوهش کشور از مدیریت های گوگاگون تا ریاست دانشگاهها را بر عهده داشته اند. این افراد، در طول خدمات دانشگاهی مسئولیت های اجرائی در آزمون نهایی ورودی و طرح سؤالات آزمون را در مقاطع مختلف بر عهده داشته اند.
مطابق بند ۲ اساسنامه فرهنگستان علوم، مسئوليت بررسی رفع آموزش و پرورش کشور و ارائه پیشنهادهای لازم برای بهبود و ارتقاء آن به مراجع ذیربط، به عهده فرهنگستان علوم است و در سالهای اخیر موارد زیادی از مشکلات موجود در آزمون های ورودی دانشگاهها کارها را بررسی و به استحضار مقامات ذیربط رسانده اند که برخی از آنها را در زیر متذکر میشویم:
- در مدت حدود سه ساعت نمی توان اطلاعات علمی حاصل در سال های دبیرستانی را فقط با طرح سئوال هاي تستی سنجيد.
- فشار روانی بسیار زیادی به دانش آموزان و خانواده ها قبل از آزمون وارد می شود.
- با کمترین ناراحتی در جریان آزمون، آینده دانش آموز تباه میشود.
- دانش آموزان شهرستانهای دور دست، که دسترسی به کلاس های کنکور آنچنانی نداشته و قادر به تهیه کتاب هایی با عناوین گوناگون تبلیغاتی نیستند، در نگرانی و فشار روانی زیادی هستند ولذا تمرکز لازم را در مطالعه کتاب های درسی و سایر منابع قابل دسترس را نیز از دست میدهند.
- دانش آموزانی که می توانند هزینه های سنگین کلاس های کنکور و منابع تستی آنها را پرداخت نمایند تحت تأثیر روش های به اصطلاح تستی بی پایه و اساس و معما گونه، تمرکز در ِیافتن استدلال و درک و فهم مفاهیم درسی را از دست مي دهند و تنها به حفظ منابم غیر منطقی می پردازند.
- دانش آموزان با هر نوع دپیلمی می توانند داوطلب هر رشته دانشگاهی شوند و صرفا با نمرات حاصل از دروس نامربوط و حتی با نمره صفر یا منفی در دروس تخصصی، وارد آن رشته شوند و در نهایت آموزش دانشگاهی ضعیف و ضعیف تر شده و تدریس در کلاس های چنین دانشجویانی با سطح علمی ناهماهنگ، مشکلات فراوانی را برای استادان به وجود آورده و به کیفیت آموزشی از دانشگاه ها لطمه می زنند.
- درخواست و فشار دانش آموزان و خانواده ها و حتی مدیران مدارس به معلمان، برای آنکه صرفا روش تدریس کاذب تستی را دنبال کنند و از روش های مفهومی، استدلالی و منطقی در تدریس (مخصوصا در دروس ریاضی) خودداری کنند.
خوشبختانه در مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، بسیاری از اشکالات قبلی از بین رفته و اگر طرح جدید درست اجرا شود، دارای مزایای زیر خواهد بود.
- در آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور چون فقط از دروس تخصصی آزمون به عمل می آید، در طرح سؤال می توان وقت بیشتری را برای هر موضوع در نظر گرفت و به جای تست های حداکثر سه دقیقه ای، مثلا تستهای 5 دقیقه ای یا بیشتر طراحی کرد تا داوطلب بتواند با تفکر بیشتر و منطقی تر و در صورت لزوم با انجام محاسبات، به سؤالات پاسخ دهد، نه صرفا با مراجعه به عملیات خود به سوالات جواب دهد. این نوع آزمون باعث تقویت تفکر علمی در یادگیری دروس دبیرستانی و حتی دبستانی و توجه به مفاهیم و استدلالهای لازم و مطالعه دقیق کتاب های درسی می شود، (که قرار است بازنگری شوند)
- در این طرح دانش آموزان برای کسب 40 تا 6۰ درصد نمره آزمون ورودی که به معدل امتحانات نهایی سراسری آنها در پایههای ۱۰ تا ۱2 مربوط می شود، با فراغت خاطر بیشتری کتابهای درسی خود را دقیق و با درک و فهم مطالب مطالعه می کنند و در امتحانات نهایی سراسری بدون پرداخت هیچگونه هزینه اضافی و بدون فشار روانی شرکت می نمایند و عدالت آموزشی بر قرار میشود.
- از آنجایی که در طرح جدیدی آزمون سازمان سنجش سالی دو بار برگزار می شود، لذا هر دانتی آموز می تواند در هر در آزمون شرکت کند و از بالاترین امتیاز اخذ شده جهت پذیرش در دانشگاهها استفاده نماید.
- در این روش ملاک پذیرش دانشجو در دانشگاه، نمرات اخذ شده در امتحانات نهایی سراسری سه سال آخر دبیرستان (حدود ۳۰ جلسه امتحان) و یک آزمون ورودی از دروس تخصصی خواهد بود. مسلما این نوع ارزیابی با روش فعلی که یک آزمون سه ساعته تستی است، تفاوت بسیاری خواهد داشت و همچون گذشته وضعیت زندگی و آینده دانش آموز، صرفا در طی سه ساعت تعیین نمی شود.
- کسانی که بدون مطالعه دقيق طرح جدید کنکور و بدون در نظر گرفتن مزایای این طرح نسبت به روش آزمون های قبلی، با این مصوبه مخالفت می کنند، به نکات قوت طرح جدید توجه ندارند. مثلا تصور می کنند که برگزاری امتحانات دبیرستانی همچون گذشته خواهد بود و اعمال نظر معلمین هر مدرسه در نمره دادن دخیل خواهد بود، در حالی که در طرح جدید نمرات دروس امتحانات نهایی در اختیار معلمین هر مدرسه نخواهد بود که بتوانند در نمرات دانش آموزان خود دخالتی داشته باشند.
- آزمون نهایی مدارس برای کلاسهای ششم دبیرستانها سراسری است و در رفع چالش تمحیح برگه های امتحانی، پیش بینی شده است که تصویر برگه های امتحانی در هر شهرستان به صورت برخط در آمد، هر برگه به دو نفر در شهرهایی غیر از شهر محل برگزاری امتحان برای تصحیح ارسال شود، اگر نمرههای داده شده توسط آن دو نفر با یکدیگر همخوانی داشته باشند معدل آن دو نفر ملاک خواهد بود، و اگر دو نمره تفاوت معنی داری داشته باشند دوباره به صورت برخط به نفر سوم ارجاع می شود و معدل سه نمره نمره نهائی آن ورقه خواهد بود. با این شیوه تا انداز و قابل قبولی عدالت آموزشی برقرار خواهد شد.
- برای سالهای بعد همین روش برای امتحانهای دهم و یازدهم در دبیرستانها تکرار می شود و در نهایت دانش آموزان در هر نقطه از کشور می توانند بدون فشار روحی در امتحانات دبیرستان و آزمون سراسری شرکت کرده در صورت شایستگی در دانشگاهها پذیرش شوند.
- وزن های نمرات حاصل از آزمون و امتحانات دبیرستانی، چنان خواهند بود که در نهایت وزن نمرات دروس تخصصی دست کم دو برابر وزن نمرات دروس غیر اختصاصی، در هر رشته دانشگامی میباشد.
- در نهایت امید است که برحسب مصوبه ای از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش، دستورالعمل ها و امکانات مناسب ایجاد و نظارت قابل قبولی پیش بینی شود و این طرح جالب که چندین سال روی آن کار انجام شده است، به نحو احسن اجرا شود.
دیدگاهتان را بنویسید