معرفی رشته گرافیک (ارتباط تصویری )
گرافیک ( ارتباط تصویری ) :
دیباچه: تابلوی اول از وجود یک رستوران خبر می دهد. تابلوی دوم مکان یک باجه پست را نشان چه می دهد و تابلوی سوم می گوید که در اینجا یک جایگاه سوخت رسانی است. البته این اطلاعات ما به زبان نوشتاری بیان نشده است. چرا که امروزه با وجود صد زبان و 5 هزار گویش، نمی توان برای ما معرفی مراکز و مکان های مختلف از زبان نوشتاری استفاده کرد. بلکه این زبان تصویری است که با ساخت علائم و نشانه ها در هواپیماها، جاده ها و هتل ها، پیام ها را سریع تر انتقال می دهد. البته نباید تصور کرد که زبان تصویری یا به عبارت دیگر ارتباط تصویری، تنها به ساخت علائم و سمبل های تصویری می پردازد بلکه هنر ارتباط تصویری حیطه بسیار وسیعی را در برمی گیرد که از جمله می توان به نوشتن زیبای کلمات، رسم منحنی و نمونه های آماری، تهیه آگهی مطبوعاتی و پوستر، صفحه آرایی و ده ها مورد دیگر اشاره کرد. به زبان دیگر کلیه طرح هایی که به وسیله چاپ قابل انتشار هستند، طرح گرافیکی می باشند. هدف رشته گرافیک آموزش این هنر در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی است. در واقع رشته ارتباط تصویری توانایی های دانشجویان در امور تبلیغات فرهنگی یا تجاری را ارتقا می دهد که در این میان تبلیغات فرهنگی شامل تصویرسازی کتب، ساخت پوستر، تبلیغات برای نشریات و جراید مانند صفحه آرایی و آگهی های مطبوعاتی می شود و تبلیغات تجاری نیز شامل تبلیغات نمایشگاه های بازرگانی مانند غرفه سازی و غرفه آرایی یا تبلیغات برای کالاهای مختلف است. و در ضمن ارتباط تصویری دارای شاخه های دیگری مانند آرم سازی، انیمیشن و طراحی راهنمای محیطی می باشد.
توانایی های لازم برای ورود به رشته گرافیک یا ارتباط تصویری :
دانشجوی ارتباط تصویری باید علاوه بر خلاقیت، عاشق این کار بوده و طراحی قوی و زبردست باشد چون طراحی اساس کار یک گرافیست است و در ضمن باید با رنگ به عنوان عامل تکمیل کننده فرم آشنا باشد. همچنین یک طراح باید با شاخه های مختلف هنری آشنایی کامل داشته باشد. چون یک گرافیست امکان دارد از تکنیک های عکاسی، چاپ، خوشنویسی، نقاشی، طراحی صنعتی، اصول و مبانی صنایع دستی در کارش استفاده کند و پیام مورد نظرش را به مرحله اجرا برساند. بالاخره هنرمند این رشته لازم است با علومی مثل جامعه شناسی، روانشناسی، بازاریابی و ادبیات آشنا باشد. زیرا یک پیام تبلیغاتی باید با توجه به مخاطب آن ساخته شود؛ یعنی باید توجه داشت که مخاطب این پیام از نظر فرهنگی، اقتصادی و خواسته ها و علایق در چه سطحی است.
گفتنی است که دانشجویان این رشته به صورت نیمه متمرکز گزینش می شوند؛ یعنی علاوه بر آزمون علمی، استعداد و خلاقیت دانشجویان در یک آزمون عملی نیز سنجیده می شود.
موقعیت شغلی رشته ارتباط تصویری در ایران : برای یک فارغ التحصیل ارتباط تصویری فرصت های شغلی زیادی وجود دارد چون تنها بخشی از کار او تبلیغات می باشد و این در حالی است که تبلیغات محدوده خاصی ندارد و از تبلیغ یک خودکار گرفته تا تبلیغ یک کالای فرهنگی مثل تئاتر یا سینما در حیطه دانش متخصص ارتباط تصویری می گنجد. از سوی دیگر تصویرسازی و طراحی روی جلد و کتب، صفحه آرایی مجلات و روزنامه ها, تهیه آرم و نشانه نیز در حیطه کار یک متخصص ارتباط تصویری قرار دارد. در کل باید بگوییم که در ایران دو شاخه عمده کاری برای یک گرافیست وجود دارد یکی چاپ و انتشارات؛ یعنی طرحی که در نهایت با چاپ و تولید انبوه سروکار دارد مثل تصویرسازی و به صورت نیمه متمرکز گزینش می شوند؛ یعنی علاوه بر آزمون علمی، استعداد و خلاقیت دانشجویان در یک آزمون عملی نیز سنجیده می شود. یعنی گرافیست تعیین می کند که برای مثال مجری تلویزیون چه لباسی با چه رنگی بپوشد که هم مناسب باشد و هم تفاوت رنگ ها در گیرنده ها اعم از رنگی یا سیاه و سفید به خوبی مشخص گردد.
درس های رشته گزافیک در طول تحصیل :
طراحی پایه، مبانی هنرهای تجسمی، کارگاه حجم سازی، آشنایی با هنر در تاریخ، تاریخچه کتابت، خوشنویسی، عکاسی پایه، ارتباط تصویری، چاپ دستی، هنر و تمدن اسلامی، تصویرسازی، کارگاه عکس رنگی انسان، طبیعت و طراحی، تجزیه و تحلیل هنرهای تجسمی، آشنایی با هنرهای معاصر، تجزیه و تحلیل آثار ارتباط تصویری، چاپ ماشینی، تصویر متحرک، طرح عملی جامع، پروژه نهایی.
دیدگاهتان را بنویسید