استاد رضا کلهر

شماره تماس

09028809578

آدرس ایمیل

Reza.kalhor.hr@gmail.com

قسمتی از صحبت های استاد کلهر در همایش های کنکور در مشهد مقدس

رزومه و بیوگرافی

  • رتبه 8 کنکور سراسری رشته ادبیات و علوم انسانی
  • فارغ التحصیل رشته ریاضیات از دانشگاه واترلو کانادا
  • تنها مشاور تخصصی رشته علوم انسانی
  • مدرس دروس عربی، فلسفه، منطق و علوم و فنون ادبی
  • مبتکر شیوه های سریع پاسخ دهی درس عربی
  • مدرس علوم ادبی، ادبیات فارسی و عربی
  • توسعه دهنده افکار رشد فردی
  • مسئول گروه جهادی سلمان
  • منتقد حوزه تعلیم و تربیت
  • فعال حوزه آموزشی
  • مربی اصول ارتباط گیری والدین
  • آموزش مهارت های یادگیری در عصر تکنولوژی
  • مدرس صدا و سیما در شبکه های یک، دو و آموزش
  • بالاترین میزان رضایت والدین در کنکور 1401 (آمار ها در مراکز مشاوره دانشگاه سطح تهران موجود است )
  • دبیر و مشاور تحصیلی موسسات: بوعلی سینا، سپهر، آزادگان، فراست، مصباح، مجتمع بین المللی نیکو، کوشش، فرزانگان، مبتکران، علوم نوین و…
  • بهترین مشاور تحصیلی انتخاب رشته
  • پژوهشگر درمان های بالینی حوزه استرس و اظطراب نوجوانان در مرکز مشاوره آموزش پرورش
  • محقق و پژوهشگر رشته های هنرستانی
  • خالق ایده های کاری و شغلی نوجوانان هنرستانی
  • سردبیر نشریه تعلیم تربیت
  • عضو مولفین کتب درسی
  • عضو موسسه جوانان یاران توحیدی
  • مشاور کارگروه تخصصی آموزش شورای فرهنگ عمومی
  • عضو کانون تربیت اسلامی
  • دارای گواهی مهارت خواندن و نوشتن اردن
  • دبیر مدارس دانش، فرهنگ، ماهان، هلال احمر، فدک، مهرورز، صدرانوین, ملاصدرا و…
  • طراح آزمون های آزمایشی
  • پاسخگوی دقیق و ضابطه مند سوالات آزمون های آزمایشی
  • کنشگر فعال حوزه تغییرات کنکور سراسری
  • عضومشاورین شورای عالی انقلاب فرهنگی در اصلاح شیوه سنجش در آموزش و پرورش
  • بهترین مدرس عربی کنکور
  • قوی ترین استاد پیش بینی سوالات کنکور 1401 ( یک سوال اختلاف با آزمون سراسری )
  • مبدع ایده های آموزشی در متوسطه دوم
  • آموزش شیوه های یاددهی فعال
  • مربی توسعه فردی دانش آموزان مقط سنی 16 تا 20 سال
  • فعال حوزه آموزش مجازی
  • مبتکر شیوه های آموزش از راه دور
  • آموزش شیوه های یادگیری دروس فلسفه و منطق به سبک کلاسیک
  • شتاب دهنده آموزش های کنکوری عدالت محور
  • مدرس و مولف کمک درسی کتاب های ادبیات فارسی اختصاصی
  • مدیریت اجرایی در حوزه سلامت و بهداشت
  • مدیریت ارتباط موثر سازمان مدیریت صنعتی

سخنان استاد رضا کلهر در رابطه به سنین نوجوانی :

دوران نوجوانی، دوران امید و آرزو است. دوران شادابی، نشاط و طراوت؛ در این حلقه حیات ابعد دور و بعید آینده زندگی برای هر نوجوانی مانند آرزوهای قابل دسترسی در برابر چشمان پر فروغش متصور گردیده، رویاهای شیرین در دیدگان پر تلالو مجسم می شود، فکر ها می شود، اندیشه ها می گذرد، نقشه ها می ریزد، آرزوهای طویل و پرمعنا در ذهن نوجوانان ترسیم می شود.
شاید افرادی را مناظره کرده باشید که دوران نوجوانی را سپری کرده و چه بسا جوانی اش هم فرارسیده اما به هیچ یک از رویاهای ذهنی اش نرسیده؛
وجود دارند بسیاری که بیش از آنچه تصور می کردند به حقیقت پیوسته و تمام تصویر های مجسم ذهنشان صورت خارجی پیدا کرده. بطور حتمی شکست یکی و پیروزی دیگری بی علت نیست؛ جویا باید شد و علت هردو را باید در درون زندگی شان جستجو کرد.
حتماً مطمئن باشید فرد موفق و پیروز از طریقی وارد صحنه زندگی شده که پیروزی او را تضمین کرده ولی آن دیگری که شکست خورده غالباً بر اثر اشتباهات غلطی بوده که با پای خود پیموده است.
نسل نوجوان باید برنامه سودمند داشته و دانسته همراه آگاهی از راه ها در جاده ای قدم بگذارید که هموار تر گردد، راه های پر پیچ و خم و سنگلاخ ها و بیراهه های زندگی باید به واسطه تجربیات طی شده آسان گردد.
ترقی و پیشرفت انسان ها در گرو تربیت ها، تکاپوها، فعالیت ها، تلاش ها و کوشش ها برای برنامه های مخصوص است.
براساس یافته های دانشمندان و اثبات هر روزه و موارد کثیر اطرافمان در عصر جدید و کنونی تاثیر وراثت در ترقی انحطاط بسیار ناچیز است. نوجوانان در ایران عزیزمان خصوصاً در طبقات پایین درست و اقشار کم درآمد یکی از بهترین مدارج رشد از طبقه اجتماعی کنونی شان را آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها می دانند.
دستگاه آفرینش همه را یکسان و یکنواخت نیافریده و در همه بشر توانایی همه نوع کار به ودیعت ننهاده؛ بلکه برای گردش صحیح و روزکار خارج از عبث روزگار، افراد را با ذوق و استعداد های مخصوص آفریده است تا هر یک رشته ای را دنبال کنند که ذوق آن را دارد و کاری را انجام دهد که از عشق باطن و نیروی فطری او سرچشمه می گیرد.
اما این از جهت نیست که اگر اصول یادگیری را نمی دانیم پس گیج مغز و کند ذهن باشیم؛ ذهن خویش را در هنگام مطالعه این خطوط از مطالب اضافی پاک سازی کنیم.
باید درباره مطالعه، فرصت تحصیل، علم آموزی و دانش افروزی برهنه سخن گفت، که آیا می شود در ایران از تحصیل به جایی رسید یا اصلا در ماهیت تحصیل علم کشورمان به صرفه هست یا نه ؟
هم کنکوری عزیز که دنبال درس و مطالعه و کلاس و مشاوره و آزمون و آموزش هستی، باید لخت صحبت کنیم تا نتیجه بگیری؛ روایت زندگی علمی عملی است که باید انجام اقدامات بصورت کنش های دانش جویانه است.
 

توانایی های یک دانش آموز کنکوری بر موازین ذیل است :

  1. قدرت رد و بدل افکار و احساسات و اندیشه ها
  2. توانایی تبدیل و کوچک سازی یک ابرکار و پروژه عظیم به مراحل قابل انجام ریز و کوچک
  3. مهارت گوش دادن و استماع در حال تعلیم و تدریس
  4. توانایی مهارت مطالعه, درک مطلب و راهبردهای به خاطر سپاری
  5. قدرت انطباق بر شرایط سعب و دشوار, چاره اندیشی صحیح در برابر موانع پیش بینی نشده و غلبه بر چاله های زندگی
  6. توانایی استفاده بهینه از زمان
  7. قدرت مثبت اندیشی و خوش بینی
  8. توانایی های کتابت و بیان نیازها و تاثیرات احساسات و روحیات دیگران
  9. قدرت ارائه سخنرانی در برابر اجتماع افراد
  10. قدرت استمرار و ادامه بعد تجربه شکست
  11. توانایی سرمایه گذاری محدود بر تحصیل علم
  12. توانایی انجام کار جدای از شرایط پیرامونی
  13. قدرت انتقال مهارت های آموخته
  14. توانایی فهم و درک احساس دیگران
  15. مهارت تصمیم گیری برای واقعیت ها
 

صحبت های استاد رضا کلهر که به بررسی مافیای کنکور می پردازند:

مهم ترین و محکم ترین بنای ارزش ها، اعتقادات و باورهای قلبی افراد است.
باورها و عقاید ستون های عمارت انسان است و اگر عمود یک ساختمان متزلزل و سست باشد کل سازه ویران می گردد؛ کاری که می توان با عقاید و باور مبارزه کرد ترس, هیجان و تخریب عزت نفس است؛ عامل فروش مافیای کنکور ترس فروشی است.
باید بررسی کنیم مافیای کنکور کدام باورها را شناسایی کرده و بر چه عناوینی تمرکز کرده که تعلیم و تربیت را از بین برده. باورهای حاصل از کنکور شاخص دارند، یعنی اینکه در زندگی و اشتغال آینده فوق العاده کلیدی هستند.
با توجه به اینکه مسئولین تاکید بر حرفه آموزی دارند ولی چون دانشگاه رفتن و مدرک گرایی با باورهای امروز تطابق دارد کنکور با تحصیلات مغایرت و تعارض دارد.
دلیل وحشت از کنکور تغییر ذائقه و باورهای والدین است. مافیای کنکور بعد سیاسی, اجتماعی, اقتصادی و فرهنگی دارد، رانت خواران تعلیم و تربیت حساس و اثرگذار هستند.
مافیای کنکور به طرزی بر نقطه وجود نسل آینده یعنی تعلیم و تربیت دست گذاشت که هیچ تحلیل گری متوجه آن نشد و با صبر و حوصله کاری کرد که سرزمینی با افراد هوشمند و زیرک و نابغه امروز با بحران آموزش مواجه است, دشمن خارجی با جنگ و تحریم نمی تواند نسل نوجوان را از بین ببرد اما امروز به راحتی با دستکاری باورهای والدین در حال نابودی تعلیم و تربیت است.
همه عالم و فرهنگ ها می دانند اگر تفکری بخواهد حکومتی تشکیل و آن را توسعه دهد؛ این کار به دست جوانان رقم می خورد, برای گسترش فضای فرهنگی و اقتصادی باید نسل جوان را تقویت کرد که با عدم توجه به فضای آموزش نهال این نسل می خشکد.
افت کیفیت مدارس دولتی به نفع مافیای کنکور است. مقررات مالی در سایر جهان به گونه ای است که موسسات آموزشی تمایلی در ورود به عرصه تعلیم و تربیت ندارند.
دغدغه مسئولان کشورمان اقتصاد است. شرایط معیشتی نفس گیر اقتصاد به گونه ای رقم خورده که تصمیم گیران و نقش ورزان وطنمان برای جلوگیری از تبعات اجتماعی انتخاب هایشان باید گسترش فضا داشته باشند که با گند زدن به تعلیم و تربیت انگشت در چشم کشور کرده اند.
نقض عدالت آموزشی به دلیل محروم سازی رکن تعلیم و تربیت دانش آموزان مستعد مناطق محروم برای اینکه دیگر به جایگاه هایی که می باید نرسند؛ جایگاه و مراتب علمی دانش آموزان محروم از خدمت آموزش در ایام کرونا به شدت تنزیل یافت.
مشارکت بی چون و چرای مسئولان آموزشی در تمام امور سیاسی و اقتصادی به علت ضعف درآمدها و حقوقشان باعث اهمیت ندادن و مغایرت اولویت یاددهی و معیشت در ذهنیت کارکنان وزارت آموزش و پرورش است.
هموار سازی مسیر مافیای کنکور به دلیل حذف مدارس دولتی از چرخه مطبوع آموزش یکی از خدمات آموزش و پرورش به ارکان فساد آفرینان تعلیم و تربیت است. رویکرد کلان ناصحیح و هزینه آفرین و ناسازگار با فرهنگ ایران اسلامی زیربنای آموزش و پرورشی را نابود کرده است.
رخنه ملموس و محسوس مافیای کنکور در تصمیم گیری سطوح کلان تقنین برای مصالح امور تعلیمی و تربیتی به گونه ای نمایان است که قابل درک برای کارشناسان حوزه آموزش نیست.
مهندس پورزادی و آقای کلهر در کنار یکدیگر
 
آموزش های غیر واقعی و بدون توجه به استعدادها ریشه های فساد در تعلیم و تربیت را تقویت کرده است. رفتارهای محافظ کارانه، خلاقیت و ابتکار را از جان تعلیم و تربیت گرفته است. برچهره شدن بساط اندیشه توسط آموزش و پرورش باعث ایجاد فرآیند تحقیر، تحمیق و تهدید نسل آینده است.
ذهنیات علمی و تحصیلی و تصمیم گیری عوام مردم ایران براساس ذائقه ای که تلویزیون برایشان می سازد شکل می گیرد. کلیت فروش محصولات مافیای کنکور براساس ذهنیت بخشی صدا و سیما ایران شکل می گیرد. با وجود مرجعیت سیما و تلویزیون همچنان بر فضای مجازی اولویت دارد.
اعتبار آفرینی تلویزیون به مافیای کنکور باعث ایجاد شبکه ای از افراد رذل آموزشی شده که تعلیم و تربیت را به گروگان گرفته اند.
البته تنها کسی موفق می شود که به انتظار دیگران ننشیند و همه چیز را از خود بخواهد؛ ولی نباید شرایط محیطی را به گونه ای فراهم کند که صعود از دهک اقتصادی و طبقه اجتماعی برای اقشار کم درآمد بعیدالوصل به نظر می آید.
افسانه انقلابیون ما برقراری عدالت در سراسر جامعه حال حاضر ماست.
 
اما اکنون داعیه داران انقلاب خود بساط عدالت آموزشی را برهم زده اند. حالا برای رشد اقتصادی و ارتقا مرتبه مالی خود از کنکور ترقی به بالا می کنند.
موفقیت فرمول شخصی دارد که شامل یک درصد استعداد به علاوه نود و نه درصد پشتکار است. اشخاص عادی و دانش آموزان بی اراده برای پشت کنکور ماندن نیاز به انرژی مضاعف دارند، با اولین شکست دست از تلاش برنمی دارند، به همین دلیل است که در زندگی با انبوه افراد بی تلاش و معمولی و تنها یک (ایلان ماسک) رو به رو هستیم.
اگر انسان باور داشته باشد پیروزی آن چیزی نیست که باخت نداشته باشی یا هرگز زمین نخوری، آن است که بعد از هربار شکست و زمین خوردن قیام کنی و به مسیر خود ادامه دهی.
آدمی هنگامی که مصمم به انجام عملی شد, باید درهای تردید را کاملاً مسدود کند؛ مثلا برای ثروتمند شدن باید اشتیاق شدیدی برای این کار داشته باشد، اشتیاق اندک یا علاقع ای مختصر کافی نیست، شدت علاقه خود را می توانید با مشاهده فعالیت های روزانه خود بسنجید.
یادتان باشد پیروزی حق کسانی است که از شکست های خود درس گرفته باشند. اگر در کار ما ((اگر)) نباشد، بطور یقین پیروز خواهیم شد.
دانش آموزان کنکوری را ترس فلج می کند، اگر یک داوطلب کنکوری ترس را از خود دور کند و با خود و ضمیر آگاه و نا آگاهش همراه باشد قدرت انجام هر عمل علمی ای را خواهد داشت؛ علی الخصوص داوطلبین برخواسته از سطوح کم برخوردار از خدمت، افراد نیازمند به رشد طبقه اجتماعی همیشه باید به خود اعتماد داشته باشند، اگر یک نفر عملی را با موفقیت انجام داده، بازهم و شماهم می توانید انجام دهید.
رضا کلهر
یکی از وجوه درک توانایی رسیدن به خواسته ها این است که بتوانی خواهش های خود از خدا را در ذهن خود تصور کنی, می توانی در دنیای مادی هم متجلی کنی, به آرمان های ذهنی خویش ایمان بیاورید و آنگونه به آن ها بیاندیشید گویی که بزودی رخ می دهند.
اگر یک دانش آموز کنکوری همان شیوه ای را ادامه دهد که تا الان انجام داده همان چیزی را بدست می آورد که همیشه بدست آورده. ایمان یک دانش آموز بیاد یک هدف مشخص داشته باشد, اگر به دنبال موفقیت نرود, خودش به دنبال داوطلب نخواهد آمد؛ البته که موفقیت روی ستون های شکست پا می گیرد ولی لزوماً توفیق پیروزی در باتلاق کنکور ناشی از شکست نیست.
آنطور که آمار می گوید باید ملاحظه کرد که تنها 13 درصد پشت کنکوری ها نتیجه مطلوب تری نسبت به سال گذشته دریافت می کنند؛ غیرممکن واژه ای است که تنها در فرهنگ لغت انسان های احمق یافت می شود.
باور داشته باشید که شجاع کسی است که هرگاه به هدفش فکر کرد لبخند بزند. کسی که عزم راسخ داشته باشد, می تواند جهان را مطابق میل خودش تغییر دهد, تنها امری که موفقیت مار محدود می کند, تفکری است که به ما می گوید: تو نمی توانی موفق شوی!
زندگی دائماً استقامت مارا مورد آزمایش قرار می دهد و بزرگ ترین پاداش های زندگی متعلق به کسانی است که هرگز دست از تلاش بر نمی دارند.
به عنوان یک معلم معقتد هستم که باید یادتان باشد: یادگیری مداوم و مستمر، حداقل شرط لازم برای موفقیت در زمینه فعالیت تحصیلی است که در آن فعالیت می کنید، سعی کنید هرروز مطالب جدیدی بیاموزید.
استاد رضا کلهر در سال 1402
 

جناب آقای کلهر در این مدت دانش آموزان رتبه های بالا را در دانشگاه های برتر کشور با ترفند های مشاوره ای به قبولی رسانده اند به طوری که 99 درصد قبولی داشته اند به همین دلیل به او سلطان انتخاب رشته ایران نیز می گویند.

او در تغییرات و اصلاح شیوه جدید آموزش کشور طرح ها و مطالعات جدیدی را ارائه نموده است همچنین در زمینه آموزش مجازی نیز موثر بوده