در ابتدا در مورد خودم مطالبی خدمت شما عرض می نمایم. اینجانب ساناز سلگی متولد سال ۱۳۶۹ ساکن لرستان، تحصیل کرده رشته کارشناسی آموزش ابتدایی از دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد و فوق دیپلم کاردانی IT از دانشگاه علمی کاربردی خرم آباد و دیپلم معماری را در دبیرستان های شهرستان خرم آباد گذرانده ام. بنده همیشه طالب علم و عاشق حرفه معلمی بوده‌ام و هستم و این فرمایش حضرت علی(ع)که هر کس کلمه‌ای به من یاد دهد تا عمر دارم مرا بنده خود کرده است همیشه این را آویزه گوش خود کرده‌ام. با اینکه علاقه زیادی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور داشتم ولی با توجه به کمبود امکانات موفق به ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی نشده‌ام ولی هنوز هم به دنبال این مسئله هستم. ادامه تحصیل کارشناسی من در رشته آموزش ابتدایی بعد از داشتن ۲ فرزند بود. که هنوز در پی افزایش یادگیری و بالا بردن سطح علمی خودم می‌باشم و معتقدم به این گفته پیامبر عظیم‌الشان، ز گهواره تا گور دانش بجوی.

برخی از مشکلات کنکور به گفته ساناز سلگی

می خواهم مقداری از مشکلات کنکور که خودم هم با آن مواجه شدم را برایتان بازگو کنم بنظر من یکی از ظالمانه ترین راه های سنجش و گزینش دانش آموزان مساله کنکور است به دلایلی که عنوان میکنم.  اولا کنکور مساله‌ای است که فاصله طبقاتی را در آن به شدت می‌توان احساس کرد. کسانی که از امکانات مالی و رفاهی خانواده برخوردار هستند به راحتی و بدون زحمت می توانند با روش های بروز تست زنی، کلاس تقویتی و استادان خصوصی از بقیه پیشی بگیرند و کسانی که واقعا بار علمی زیادی ندارند، با این ترفند وارد دانشگاه شده و کسانی که توان مالی ندارند با وجود استعداد بیشتر باید پشت کنکور مانده و خط بطلانی بر آرزوهای خود بکشند، دوما مناطق کشور و میزان امکانات سخت افزاری و نرم افزاری یکسان نبوده و در بعضی از مناطق مثل تهران و شهرهای بزرگ امکانات تحصیلی و استادان ماهر به دانش آموزان درس میدهند و در مناطق محروم با امکانات کم و استادان کم تجربه تر مواجه هستیم و دانش آموزان هرچند که استعداد خدادادی داشته باشند توان بروز و ظهور آن بسیار پایین تر است.

علاوه بر این مسائل، مسائل غیراخلاقی مانند تقلب و خرید سوالات توسط افراد، این رقابت را رقابت سالمی بین همه دانش آموزان نشان نمی دهند و این مسئله همیشه باعث نگرانی خانواده ها و دانش آموزان شده و به کشور هم لطمه می زند زیرا چه بسیار استعدادهایی که در پشت کنکور هرز میروند و به راه‌ها و جاهای دیگر کشیده میشوند، می توانستند مسائل متعدد کشور را به گونه‌ای دیگر حل نمایند. بنابراین مسئولین محترم ما که به فکر عدالت و با شعار عدالت حاکم بر جامعه هستند باید فکری عاجل و صحیح در این مورد بنمایند تا هم استعدادهای کشور هدر نرود و هم دانش آموزان با امید به ادامه تحصیل بپردازند و این کشور ما که مسئولینش با شعار نگاه به محرومان و حل مشکلات مستضعفان همیشه سخن و قول آنها بوده ولی در این مورد بسیار مهم و سرنوشت ساز تاکنون راهکاری ارائه نداده‌اند و باز مسئله غنی، غنی‌تر می‌شود و فقیر، فقیرتر میماند. در این مسئله به خوبی مشهود است البته در چند سال اخیر با ورود امتیاز معدل تا حدودی خواستند تا این مسئله را تعدیل نمایند ولی باز این خود جای بحث  دارد که آیا این معدل در شرایط مساوی و بدون دخالت مسائل حاشیه‌ای از قبیل مناطق مختلف، امکانات مسائل مالی آیا باز میشود به این اتکا کرد یا نه؟ در هر صورت امیدوارم که هر کسی به حق خود برسد. هرچند این گفته نمی‌توانم اعتماد داشته باشم چون به وضوح در جامعه ما این مسئله در همین مورد کنکور مشهود است که فاصله غنی و فقیر همیشه مسئله‌ای حل نشده باقی مانده و ما باید به انتظار ظهور آقا امام زمان باشیم تا این مسائل را حل نموده و عدالت در جامعه گسترده شود. مسئله‌ای برای خوشبختی یا بی‌ثمر شدن زحمات یک دانش آموز و راهی که مثل آش کشک خاله همیشه پای دانش آموزان دبیرستان بوده و هست و متاسفانه تا به حال موفق به اصلاح یا حذف آن نشده‌اند.

بررسی آمار شرکت کنندکان کنکور در سال های اخیر

چرا بنده نسبت به این مسئله بدبین هستم؛ دلایل مختلفی می توان عنوان کرد از جمله اینکه راه درستی و ۱۰۰ درصدی برای ورود دانشجویان با استعداد نیست چون کسانی که امکانات مادی دارند با استخدام معلم و مربی و دیگر ساز و کارهایی مثل کتب و روش‌های تست‌زنی می‌توانند بدون اینکه ارزیابی درست و دقیق از آنها شده باشد وارد دانشگاه شده و آینده روشن‌تری داشته باشند ولی دانش آموزان بی‌بضاعت و یا دارای امکانات کم، توان رقابت با این افراد را ندارند و دیگر وجود سهمیه در کنکور است که باز این مانع ورود افراد محقق و مستعد که بعداً می توانند به خود و کشور کمک نمایند، میشود و دلایل دیگر را هم می توان اضافه کرد؛ اما همانطور که گفته شد آش کشک خاله است بنابراین من از موسسین و بانیان موسسه یادوین که تلاش دارند و افراد تحت پوشش کمیته امداد کمک کنند بسیار سپاسگزارم. هرچند که افراد مستحق هم هستند که تحت پوشش نیستند و امکانات هم ندارد ولی باز می شود در حد بضاعت در این راه از تلاش عزیزان تقدیر کرد. با توجه به آمار ارائه شده توسط آموزش و پرورش و مرکز سنجش تعداد داوطلبان در سالهای گذشته مثلاً در گروه ریاضی سال ۸۹ (۳۲۰,۰۰۰ ) نفر بوده که این تعداد سال به سال کاهش داشته به طوری که در سال(۱۳۹۰) ۲۸۴ هزار نفر و و در سال۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ آمار کمتر شده و حدود دویست هزار نفر و در سال ۹۴، ۱۸۱ هزار نفر و در سال ۹۷، ۱۵۴ هزار نفر مشارکت داشتند.

گروه علوم انسانی برعکس بود در سال ۱۳۹۷، ۲۰۵ هزار نفر و در سال ۱۳۹۸، ۲۸۲ هزار نفر و در سال ۱۳۹۹، ۳۵۵  هزار نفر و در سال ۱۴۰۰، ۳۷۰ هزار نفر و در سال ۱۴۰۱، ۴۱۲ هزار نفر شرکت کردند. در حالیکه گروه علوم تجربی با فاصله از تعداد داوطلبان گروه های دیگر بیشتر است؛ مثلا در سال ۱۴۰۱، حدود ۵۷۵ هزار نفر شرکت کردند که این باعث تعجب مسئولان شده. البته به این آمار باید تعداد شرکت کنندگان در دانشگاه آزاد را هم محاسبه نمود. تعداد شرکت کنندگان کنکور در سال ۱۴۰۲ با توجه به آمار منتشر شده سازمان سنجش آموزشی کشور در کنکور دی ماه تعداد ۹۱۵ هزار و ۱۵۱ نفر در ۵ گروه آزمایشی ریاضی، تجربی،انسانی، هنر و زبان در این ماه شرکت کردند. ثبت نام تنها توسط سازمان سنجش در بهمن و اسفند ماه به صورت اینترنتی از طریق پایگاه این سازمان به نشانی Sanjesh.org انجام می‌شود. به دلیل ظرفیت محدود دانشگاه‌ها در بسیاری از مناطق، داوطلبان تمایل دارند تا آمار و ارقام گروه آزمایشی خود را بدانند، از رقبای گروه خود آگاه شوند و این مسئله می‌تواند سختی یا آسانی میزان رقابت ما را روشن بنماید.