رزومۀ فعالیت­ های فرهنگی و تحصیلی

نسرین قلی پور متولد طلبۀ ترم آخر حوزۀ علمیۀ زینبیه (سلام الله علیها) شهرستان آبیک در استان قزوین با معدل کل 18:33، شش سال وقفۀ تحصیلی به دلیل ازدواج و مشغلۀ شخصی، در حال حاضر مربی فهم مفاهیم قرآن در ادارۀ کمیته امداد امام خمینی (ره)، آغاز فعالیت با شرکت در دوره­ های آموزشی مدرسۀ تزکیه و تعلیم. یک دوره مربی روخوانی و روانخوانی قرآن برای مقطع دبیرستان در کمیتۀ امداد امام خمینی(ره)، همیار جهادی معلم پایۀ چهارم دبستان در ایام کرونا زیر نظر آموزش و پرورش، شرکت در دوره ­های تخصصی معارف قرآن کریم در مؤسسۀ بین المللی حکمت و أخذ گواهی، علاقه مند به آموزش و همراهی کودکان و نوجوانان در حیطۀ آموزشی، معلم خصوصی درس صرف حوزه طی یک دورۀ یک ماهه.چ

 

مشاوره ­های کنکوری خانوم نسرین قلی پور

از مهم­ترین مسائل کنکوری، نحوۀ مطالعه است که نیازمند دقّت بالا و توجّه ویژه در کنکور است. اگر تاکنون فقط برای پاسخ­دهی به سؤالات تشریحی مطالعه داشته­اید، باید این نکته را در نظر بگیرید و بدانید مطالعۀ کنکوری نیاز به دقّت بالاتری دارد.

در مطالعۀ کنکوری، باید ابتدا مطالب را به  صورت کلی در ذهن به شیوۀ دسته بندی شده داشته باشید.(نگران نباشید! اگر در طی تحصیل به اندازۀ کافی، وقت برای مطالعۀ دروس صرف کرده باشید؛ در این مورد یک قدم جلوتر از سایر رقبا می­باشید) در وهلۀ دوّم لازم است، به عین جملات و حروف کلیدی اشاره شده در جمله دقّت کنید. چرا که گزینه­ های اشاره شده در تست در بسیاری از موارد به میزان زیادی نزدیک به گزینۀ صحیح است.

پشتکار، نیرویی بسیار قوی در هر انسانی است که در بسیاری از موارد در ترازوی موفقیّت، کفۀ سنگین تر را به خود اختصاص می­دهد، بنابراین تمام تلاش خود را به کار گیرید و گزینه­ای به نام عقب نشینی را از ذهن خود خارج کنید. با داشتن همراهی و برنامه ریزی اصولی مطمئن باشید، به هدفتان خواهید رسید. پس هدفتان را برای خودتان تعریف کنید؛ اگر برای این کار یک هفته هم زمان بگذارید، گام مهّمی را پشت سر گذاشته­اید.

سعی کنید هدف هایتان را بر روی کاغذ بیاورید؛ آنچه در آینده از خود انتظار دارید، را بنویسید. تعیین کنید چه میزان حاضرید، زمان و نیرو برای هدفتان – راحتربگویم: « آنچه از خود در آینده در خواست دارید»-هزینه کنید.

استعداد، بخشی از عامل موفقیّت است؛ پس تنبلی تان را بر دوش کم استعدادی خود نیندازید. برای صحت این سخن به سراغ سرگذشت انسان­های موفّق بروید،آیا دلیل موفقیّت همۀ آن­ها استعدادشان بوده است.

اگر انسان برای تلاش­ ها و حرکت­ های خود، هدفی مشخص و محکم نداشته باشد؛ در ناملایمات اجتناب ناپذیر حرکت، گرفتار ناامیدی و سرشکستگی‌­ها خواهد شد؛ پس باید تلاش کنیم. سعی کنیم هدف­هایمان رنگ خدایی داشته باشد، یعنی رضای خدا آخرین هدف برای ما باشد، نه تفاخر و غرور؛ هم­مانند دانه ای باشیم که برای سبز شدن به قدری شوق رسیدن به کمال و سربرآوردن از دل تاریک زمین را داردکه حتی از رخنۀ سنگی نیز خود را به بالا می­رساند.

برنامه­ ریزی کنکوری با توجه به اقسام اهداف آن (کوتاه مدّت، میان مدّت، بلند مدّت) به سه صورت تقسیم می­شوند؛ برنامه ریزی بلند مدّت که بر پایۀ اهداف بلند مدت است؛ ذاتاً استراتژیک است؛ هم از نظر زمان دسترسی، بلندمدّت محسوب می شوند و هم از اهمیّت بیشتری برخوردارند.

اهداف بلندمدّت، همان اهداف بزرگ و اصلی هستند که دوست داریم در طول زندگیمان به آن ­ها دست یابیم.  اهداف بلند مدّت شامل برنامه ­هایی است که برای آینده طرح ریزی می­کنیم و معمولاً با خانواده، سبک زندگی، حرفه و بازنشستگی ارتباط دارد. در مقابل اهداف کوتاه مدّت، در دسترس تر هستند و از تأثیر­گذاری کم­تری برخوردارند؛ اما در عین حال استمرار بر اهداف کوتاه مدّت است که ما را به قلّۀ پرتاب اهداف میان مدّت می­رساند و سبب می شود در کانال رسیدن به اهداف بلند مدّت قرار بگیریم. می توان گفت: (قبولی در کنکور سراسری در رشته‌­ای مناسب و دانشگاه مورد انتظار، هدفی میان مدّت است که به واسطۀ آن داوطلب در اهداف بلند مدّت خود می­تواند، شغلی مناسب و جایگاهی اجتماعی برای خود انتظار داشته باشد.)

بنابراین اهداف کوتاه مدّت، اهدافی است که قصد داریم در آینده­ای نزدیک به آن دست یابیم.

 

نکاتی در رابطه با موفقیت در کنکور از دید نسرین قلی پور

انتخاب درست منابع، شما را در مدّت زمان کم­­تری به جمع­بندی مطالب و دسته بندی آن می­رساند؛ با استفاده از منابع کنکوری، شرایطی مهیا می­شود که داوطلب بتواند با سؤالاتی مشابه سؤالات کنکوری آشنا شود و این مسئله داوطلب را با بخش ­های مهم مورد نظر کنکور آشنا می­کند. همچنین با استفاده از مصادیق معرفی شده در این منابع، او این امکان را پیدا می­کند که مصادیق متفاوت بیان شده در کنکور را مشابه سازی کند.

دقّت به ضرایب کنکوری، در اواخر فرآیند مطالعه برای کنکور و جمع بندی مطالب به داوطلب این امکان را می­دهد؛ تا مشخص کند کدامین دروس نیازمند صرف زمان بیشتر و تسلط همه جانبه­تری است.

همراه داشتن یک برنامه ریز حرفه‌­ای، درک درست‌تری از زمان را در اختیار قرار می دهد، به طور مثال به شما امکان این مسئله را می­دهد تا بدانید در طول 24 ساعت شبانه روز، چند ساعت از آن را می­توان به مطالعۀ مفید پرداخت یا چه زمانی برای مطالعۀ دروس حفظی و چه زمانی برای مطالعۀ مفهومی مناسب است. چگونه  می­توان بیشترین بهره برداری از زمان را داشت. بعد از گذراندن چه حجمی از مطالعۀ دروس به سراغ تست زنی برویم.

اطلاع از بودجه ­بندی کنکور، سبب آگاهی شما از میزان اقبال سازمان سنجش و آموزش نسبت به مباحث مهم و کلیدی  می­شود. با دریافت درصدی از مباحث کلیدی و مهم می­توانید آرامش بیشتری در جلسۀ کنکور برای خود به ارمغان بیاورید. این نکته سبب تمرکز و تسلط بر زمان خواهد شد.

نباید هیچ درسی را حذف کنید؛ حتی اگر کاملاً مسلط بر سایر دروس باشید، این امکان وجود دارد که برخی از سؤالات به قدری پیچیده طرح شده باشد که توانایی حل آن از عهدۀ شما خارج باشد. این نکته وجود دارد که طراح سؤال در هر دورۀ آزمون کنکوری متفاوت است؛ پس به نحوی با دروسی که بری شما مشکل است ارتباط برقرار کنید.

اجازه ندهید؛ لحظه‌­ای ناامیدی در شما رخنه کند؛ اگر به ناامیدی تنها برای یک بار در زندگی اجازۀ ورود بدهید، در ادامۀ مسیر زندگی احتمال بیشتری برای تسلط در شما خواهد داشت.(لا تَقنَطُــوا مِن رَحمَــةِ اللَّه)

ناامیدی، آفتی است در لحظات دشوار زندگی که تنها در یک قدمی موفقیّت شما را از ادامۀ مسیر دل­سرد می­کند. علت هر آنچه شما را از یک مطالعۀ موفق و دقیق باز می­دارد را بیابید و در صدد حل آن باشید؛ علل بازدارنده می‌­توانند عللی بیرونی یا درونی باشند، از نوع هرکدام که باشند، فرقی ندارد. حتماً هرمشکلی یک راه­حلی دارد.

یادداشت ­برداری، کمک می­کند تا مطالب به زبان خود شخص بیان شود، این شیوه احتمال فراموشی مطالب  را کاهش می­دهد. پس برای ماندگاری مطالب باید آن­ها را به زبان خود و به صورت خلاصه­‌وار و نموداری نوشت. «العلم بالتقریر» اگر در فهم مطلبی مشکلی وجود دارد باید  در فاصلۀ زمانی مشخص به سراغش رفت و با تمرین و تکرار آن را مطالعه کرد و نوشت. حتماً باید زمانی را برای مرور کردن مطالبی که یاد گرفته­ شده است،  کنارگذاشت؛ زیرا مطالب یاد گرفته شده احتیاج به زمانی برای خیس خوردن دارند تا در ذهن ثبوت پیدا کنند.

شرکت درآزمون­ های آزمایشی، موجب انس با محیط جلسۀ کنکور می شود تا بدین وسیله اضطراب کم­تری در زمان آزمون وجود داشته باشد.  شرکت در آزمون­ های آزمایشی موجب محک داوطلب و پی بردن به نقاط قوت و ضعف او توسط خود و همراهان اوست.

تست زدن در طی زمانی مشخص، مهارتی است کاربردی که احتیاج به فراگیری و تمرین و ممارست دارد. اگر شما با همراهانتان همکاری کنید به سرعت این مهارت را خواهید آموخت. این نکته را نباید فراموش کرد که فرآیند آموزش چه تعلیم و چه تعلّم، فرآیندی است که نیاز به صرف هزینۀ زمانی زیادی دارد و به مرور اتّفاق می­افتد؛ پس عجله درآن جایز نیست. امّا این بدان معنا نیست که قابلیت مدیریت و کنترل را ندارد. پس با برنامه ریزی سعی می­شود این مدّت، درکوتاه ­ترین زمان ممکن صورت بگیرد و مدیریت گردد.

استرس و اضطراب به عنوان نیروی محرکه، به مانند ادویه­ هایی هستند که استفادۀ به اندازه از آن­ها سبب خوش طعم شدن غذا و اسراف در مصرف سبب خراب شدن مجموع غذا می­شود؛ پس اضطراب نیز همچون زمان نیازمند مدیریت است. مشاوران و متخصصان راه حل هایی جهت ارائه دارند امّا بیشترین عامل را توانایی خود شخص درکنترل استرس ایفا می­کند.

اگر در درسی ضعیف هستید، حتماً در کلاس ­های آنلاین و حضوری شرکت کنید؛ ویدئو­های ضبط شدۀ دروس را می­توانید چندین بار ملاحظه کنید.

زمان ثبت نام در آزمون، زمان گرفتن کارت ورود به جلسه و مواردی از این دست، توسط مشاورین، برنامه ریزها و اساتید یادآوری می­شود؛ این موضوع امکان بی اطلاعی از اخبار مربوطه را تقریباً به صفر می­رساند.

با توکّل بر خدا و اعتماد به قدرت ذهنی که خداوند بر هر انسانی عطا کرده است و با به کاربستن توصیه های متخصصین در این عرصه حتماً و قطعاً می­شود به بهترین ­ها دست یافت. پس زمانی که تمام تلاش خود را به کار بستید، خود را باور داشته باشید و بدانید که ذهن شما دارای آن چنان  قدرتی است که احتمالاً تاکنون نتوانسته­‌اید، نسبت به آن شناخت پیدا کنید.