رزومه و بیوگرافی:
مریم موسوی، فارغ التحصیل رشته علوم تربیتی با گرایش مدیریت و برنامه ریز آموزشی از دانشگاه پیام نور شیراز، مربی تحصیلی مشاور علمی و برنامه ریزی کنکور تحت نظر ستاد مرکزی کمیته امداد امام خمینی(ره)، مدتی را هم در زمینه‌ی مشاوره و برنامه ریزی و پشتیبان آموزشی کانون قلم چی و حرف آخر همکاری داشته و اکنون با افتخار تمام با موسسه یادوین همکاری میکنم؛ در زمینه‌ی مشاوره و برنامه ریزی کنکور برای بچه های عزیز تحت کمیته امداد امام خمینی (ره).

توصیه های خانوم مریم موسوی برای کنکوری ها

سعی دارم که مقاله‌ای را زیر نظر بهترین استاد مشاوره تحصیلی از موسسه یادوین جناب آقای کلهر تهیه کنم و در دسترس شما عزیزان قرار دهم تا با مطالعه آنها از جدیدترین روش های مطالعه ی دروس آگاهی پیدا کنید و اشکالات درسی و مطالعاتی خود را برطرف کنید و بتوانید به راحتی در درس و روش مطالعه درست پیشرفت کنید که مهمترین هدف این مقاله هم ارائه خدمات عالی و یادگیری نوین مشاوره تحصیلی و آگاه کردن دانش آموزان عزیز از بهترین و موثرترین روش های مطالعه می باشد.

چگونه درست مطالعه کنیم؟

ما هنگام مطالعه در درس خواندن، با نویسنده باید گفتگو کنیم. باید بتوانیم هنگام مطالعه با نویسنده درس ارتباط برقرار کنیم.

چطور درس بخوانیم که فراموش نشود؟

یادگیری، به یاد سپاری و به یادآوری سه مرحله صحیح درس خواندن است که شما را از فراموش کردن آن دور می کند و در نهایت یادگیری خود به چهار دسته تقسیم میشود:

  1. بررسی کلی متن
  2. بازرسی جزئیات مبحث
  3. مطالعه ی عمیق
  4. واکنش

میخوام یاد بدهم چگونه یک مطالعه را یاد بگیریم؟

در بررسی کلیه متن من در هر صفحه ۲۰ ثانیه وقت دارم کلیات متن را بفهمم. در بازرسی اطلاعات ۴۰ ثانیه هر صفحه را مطالعه می‌کنیم و باید اطلاعات را در این ۴۰ ثانیه توسط مولف کشف کنیم و در مطالعه عمیق هر صفحه نهایتاً باید در ۴ دقیقه خوانده شود. با این روش یک سوم از زمان مطالعه قبلی‌مان کم میشود.

واکنش: همانطور که می دانیم هر کنشی واکنشی دارد و هر عملی عکس العملی دارد یعنی هر معلولی علتی دارد. پس در قسمت واکنش دانش آموز باید بعد از سه عمل قبلی واکنش خود را نسبت به مطالعه دروس انجام دهد یعنی اگر از برگه به ذهنمون اطلاعات میریزیم باید بتوانیم از ذهنمان به برگه اطلاعات را برگردانیم و همین طور دانش آموز یادداشت برداری را یاد میگیرد. در یادداشت برداری اشتباه رغبتی به خواندن آن نداریم علت های زیر دخیل هستند. اول اینکه بد خط می نوشتیم و باید بتوانیم خوش خط بنویسیم. دوم بی فاصله می نوشتیم باید فاصله را رعایت کنیم و با فاصله بنویسیم. سوم روی برگه‌های بی خط می نوشتیم باید حتما از برگه خط دار استفاده کنیم. چهارم روی برگه باطله می نوشتیم باید در یادداشت برداری از یک دفترچه‌ی زیبا و شکیل استفاده کنیم تا زمانی که دفتر زیبا را می‌بینیم با علاقه به سراغ نوشته‌هایمان برویم و آنها را مطالعه کنیم.

حالا چطور می توانیم خوش خط بنویسیم؟

  1. سرخط نویسی
  2. دندانه گذاشتن
  3. جدا جدا گذاشتن نقطه ها
  4. در حرف (ط،ظ) باید اول کرسی نوشته شود بعد دسته
  5. در حرف ک سرکش (ک) خیلی مهم است
  6. در حرف (آ) اول الف و بعد کلاه آن را بگذاریم

من میخواهم علل کندخوانی را بگویم که به دو صورت یا تصور و یا تصدیق است. در تصور با یک عکس یاد میگیرید و در تصدیق یادگیری ملکه‌ی ذهن میشود.

عواملی که در کندخوانی موثر هستند:

  • کلمه خوانی
  • لب خوانی
  • وقفه ی طولانی
  • چشم خوانی
  • بلند خوانی
  • برگشت به عقب
  • ذهن خوانی

دانش آموز باید یاد بگیرد که با انگشت بخواند(انگشت سبابه)

حالا انگشت خوانی چه فایده هایی دارد؟

  1. توجه مغز به محل مطالعه( عطف توجه)
  2. اگر مستقیم با انگشت زیر جمله ها جلو بری مانع دوباره خوانی میشود
  3. مانع وقفه های طولانی میشود.
  4. یک ششم سرعت مطالعه را کم میکند

در هنگام خواندن دروس حق نداریم از مداد رنگی در کتاب استفاده کنیم و حق نداریم نکات را در کتاب یادداشت کنیم درواقع حق نداریم که کتابمان را نقاشی کنیم. با بکار بردن روش صحیح درس خواندن هم در زمان صرفه جویی میکنیم و هم عمقی خوانده میشود که به حافظه سپرده و دیگر مانع دوباره خوانی میشود و اگر میخواهیم که مطالعه کردن‌مان واقعا نتیجه بخش باشد پیدا کردم یک مکان مناسب برای مطالعه را جدی بگیریم چون درس خواندن در اتاقی که باعث حواس‌پرتی میشود بسیار سخت است و مطالعه در مکان هایی که عاری از هر گونه حواس پرتی باشد به شما این امکان را میدهد که با تمرکز و با دقت بیشتری به مطالعه بپردازید. یک مکان عالی و خوب باید نه خیالی سرد و نه خیلی گرم باشد و مکان باید تمیز و منظم باشد و مکان مطالعه باید جایی باشد که رفت و آمد در آن مکان کم باشد و همینطور یکی از عوامل دیگر در افزایش تمرکز هنگام مطالعه علاقه‌مند بودن به مطالعه است و باید سعی کنیم با ایجاد انگیزه های عالی و درنظر گرفتن هدف نهایی مان که قصد داریم برای آن مطالعه کنیم.

توجه کنیم تا نسبت به مطالعه شوق و علاقه داشته باشیم و جدیت در مطالعه را در نظر بگیریم یعنی به محض اینکه قصد داریم درس بخوانیم تصمیم بگیریم و سریع مشغول درس خواندن شویم و مقدار زمانی را هم که میخواهیم به درس اختصاص دهیم مشخص کنیم و در آن زمان از مطالعه دست نکشیم و تندخوانی باز یک عامل دیگر برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه میباشد و همینطور طرح سوال یکی دیگر از راه‌های افزایش تمرکز و یادگیری میباشد که دانش آموز را فعال و به طور عمقی درگیر مطالعه میکند و سبب جدیت و تلاش او به هنگام مطالعه میشود.
دلیل های زیادی هم برای عدم تمرکز هنگام مطالعه وجود دارد میاد شبکه های اجتماعی، تلوزیون، روابط و بحث و جدل های خانوادگی و افکار منفی، سروصدا، بدون هدف در فضای مجازی سرگردان بودن و خیال پردازی‌های بیش از حد، کمبود خواب و استراحت کافی، نداشتن تغذیه‌ی کامل و مناسب و نداشتن برنامه ریزی، که مهم ترین عامل حواس پرتی هنگام مطالعه را میتوانیم افکار منفی روزانه بدانیم که متاسفانه روزانه انسان با این نوع عدم تمرکز رو به رو استو چون انسان در مدیریت کردن افکار خودش ناتوان است ضربه های بدی را هنگام مطالعه میبیند که در این گونه موارد باید بتوانیم افکار منفی خود را بر روی کاغذ آورده تا اثر خود را تا حدی برای ذهن ما کاهش دهد و از ذهن گذر کنند. راهکار دیگر یک مطالعه‌ی درست و اصولی تقویت حافظه و نحوه‌ی درس خواندن است. حافظه چیزی است که هر روز داریم از آن استفاده میکنیم. مدیتیشن و تفکر عمیق میتوانند شما را در تقویت حافظه یاری دهد و مدیتیشن با قدرت خود با ما کمک میکند تمرکز کنیم.

تاثیر تغذیه‌ی مناسب در یادگیری:

تغذیه یکی از مهمترین عواملی است که میتواند به تقویت حافظه کمک کند که باید غذاهای سالم را در رژیم غذایی خودمان بگنجانیم متضاد خوردن میوه و سبزیجات که حاوی آنتی اکسیدان زیادی هستند مانند توت ها، مرکبات، اسفناج، هویج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، سیب زمینی و انگور که همه باعث تقویت حافظه میشود. ویتامین های گروهB را فراموش نکنیم! مثل ویتامین های B12 و اسید فولیک و یک قهوه کوچک در اول صبح به بهتر نگه داشتن چیز های که یاد میگیرید در ذهنتان کمک میکند و باعث تقویت حافظه میشود. ورزش نیز میتوانند در تقویت حافظه کمک شایانی بکند. ثابت شده است که ورزش و تناسب اندام در افراد مسن به تقویت حافظه کمک میکند. راه رفتن تند، دوچرخه سواری با شدت متوسط و شنا نمونه های عالی برای تقویت حافظه میباشند.

تاثیر خواب بر روی تقویت حافظه:

تحقیقات اخیر نشان میدهد که یک چرت کوتاه بعد از یادگیری به شما کمک میکند مطالب را بسیار سریع تر بخاطر بسپارید و بهتر هم به یاد بیاورید و نه تنها خوابیدن بعد از یادگیری ببخش مهمی از فرآیند ایجاد تقویت حافظه است، خوابیدن قبل از یادگیری مسائل جدید هم از اهمیت زیادی برخوردار است. اهمال کاری در هنگام مطالعه هم یکی دیگر از موانع هنگام مطالعه‌ی درست است و ما باید خیلی از مواقع کارهای غیر ضروری را کنار بگذاریم و زود و تند و سریع تصمیم بگیریم و سراغ هدف اصلی‌مان که همان مطالعه است برویم که این به تعویق انداختن کارها به خاطر کمال‌گرایی است؛ یعنی گاهی اوقات به خاطر اینکه میخواهیم در یک زمان و موقعیت خوب کارمان را به بهترین شکل انجام بدهیم، آن کار را مدام به عقب می اندازیم، باید مواظب باشیم تا این کمال گرایی بهانه‌ای نشود برای انجام ندادن کار های مهم. لذت جویی و راحت طلبی یکی از دلایلی است که ما را دچار تنبلی در درس خواندن میکند.

ترس از کنکور و شکست در آن:

ترس از کنکور و شکست در آن را نمیتوان در کنار درس خواندن دید اگر میخواهید برای برنامه ریزی دقیق برای کنکور اقدام کنید لازم است که همزمان ترس ها و احساسات منفی خود را بررسی کنید و برطرف کردن ترس از کنکور خود گام بزرگی است که باعث میشود از تعداد زیادی از رقبایتان که با ترسشان کنار نیامده‌اند جلو بزنید.

چگونه میتوان مشاوره تحصیلی خوبی بود؟

برای تبدیل شدن به یک مشاور تحصیلی خوب هم مطالعه و کتاب دو جزء جدایی ناپذیراند و با بهترین راه های مطالعه‌ی دروس آشنا باشیم چون که مشاوره و مشورت دادن مبتنی بر امر دانستن است و دانستن هم از راه مطالعه حاصل میگردد و بهترین و عمیق ترین نوع یادگیری مطالعه به شیوه‌ی سنتی آن یعنی کتاب است. مشاوره‌ای که بروز نباشد باید شغل مشاوره را کنار بگذارد زیرا علم سرعتی سرسام‌آور دارد ماهم باید بدون تعارف با همان سرعت پیش برویم چون اگر بروز نباشیم نمیتوانیم با دانش آموزان تعامل موثر و عالی داشته باشیم. یک مشاوره خوب قبل از اینکه یک مشورت دهنده‌ی خوب باشد باید یک شنونده ی عالی باشد چراکه هرچه دقیق‌تر گوش دهد نکات بیشتری را برای تجزیه و تحلیل از خود دانش آموز دریافت میکند و یک مشاور خوب میداند که هیچ چیز از سلامت دانش آموز مهم تر نیست و در حین کار اگر متوجه شویم دانش آموز مشکلی دارد که سلامتی او به خطر می‌افتد حتی اگر نتیجه کارمان از لحاظ درسی خوب نباشد حق نداریم سرخود برای دانش آموز دارو درمانی کنیم زیرا این در حیطه‌ی کار مشاور نیست. کسی که شغلی مثل معلمی و مشاوره و پزشکی را انتخاب میکند باید هدف اصلی او ارتقا سطح علمی جامعه، کمک کردن به همنوع یا نجات دادن افراد و جامعه باشد و پول را در اولویت های بعدی خودش قرار دهد پس اگر شغل مشاوره را شروع کردیم به دانش آموز به چشم یک مشتری نباید نگاه کرد و سعی و در مسالمت و درک و کمک به او داشته باشیم.