فاطمه رضایی هستم  اگر بخواهم خودم را در چند کلمه توصیف کنم: از سمت مشاورم پیشنهاد شد که این رشته رو بخونم، به دلیل ارتباط اجتماعی خوب، سهولت در برقراری ارتباط، فن بیان قوی، اضطراب و استرس بسیار کم بعد ها به شغل مشاور پشتیبان علاقه پیدا کردم و تصور میکنم میتونم در این حرفه موفق باشم و میخوام این شغل رو  به صورت حرفه ای آموزش ببینم و کار کنم. با نوجوان ها ارتباط خوبی دارم و توانایی کنار اومدن رو دارم. فقط مقداری عجولم و کم پیش میاد که عصبی بشم.

برای قانع کردن خودم به مطالعه، تکنیک های زیادی رو امتحان کردم و بلدم. سرگرمی خاصی ندارم که بخوام تایم براش اختصاص بدم اما چندسالی بسکتبال بازی میکردم و الان هم گاهی بازی میکنم، کتاب زیاد میخوانم هم در راستای رشته ام و هم نمونه شاهکار های ادبی. اگه بخوام نویسنده مورد علاقم  رو بگم امیر هوشنگ ابتهاج (سایه) از نظر من فوق العاده هستند، به فیلم هم علاقه دارم. تسلط خوبی روی سیستم ها دارم؛ حدودا دو سال کلاس سواد رسانه رفتم ولی با اومدن کرونا برنامه ام به هم ریخت ولی الان با استاد خوشبویی کلاس های تحلیل روان شناختی فیلم های مطرح رو انجام میدیم.

بخشی از برنامه فاطمه رضایی برای کنکوری ها

در حال حاضر هم در انجمن روانشناسی اجتماعی با استاد مجتبی دلیر همکاری میکنم و در خبرنامه پاییز هم سابقه همکاری داشتم.

1- از نظر من قبل از هر سوالی راجب درس باید یک شناخت کلی راجب اخلاق و رفتار و شخصیت داشته باشیم. پیشنهادم برای تست شخصیت (تعدادسوالات زیاده ولی یه نمای کلی میده) باز هم نظر شخصی منه برای موفقیت در کنکور بیشتر از آمادگی درسی آمادگی ذهنی مهم است.

2- بعد از یه شناخت کلی هدف مهم ترین چیزه: برای فهمیدن این موضوع که چرا هدف کوچیک یه راه هست میتونیم بپرسیم اگه رتبه برتر هم بشه بازم انتخابش همینه؟ آره خب دلیل خاصی داره (میپرسیم چی ؟)

  • چه چالش هایی انجام داده؟
  • چه برنامه ای برای رسیدن به هدف داره؟
  • به خاطره هدف حاضر از چی بگذره؟

به عبارتی دلیل خاص خودش رو داره و اگه فک نمیکنه به اون هدف بزرگ برسه (اینجا باید هدف بزرگ بشه).

3- باید بفهمیم که نقطه ضعف و قوت در چه دروسی هستش

4- حداکثر زمانی که میتواند مطالعه مفید داشته باشه چه مقداره؟ مطالعه مفید یعنی به راحتی و بدون احساس خستگی و با
تمرکز مطالعه داشته باشه. حتما راجب تایم اوقات فراغت پرسیده بشه؛ برای شناخت، برای ارتباط موثر و اینکه دانش آموز احساس مهم بودن
تفریحش رو از دست بده یاد نگرفته و تمرین نکرده.

5- براساس شخصیت اینجا الویت بندی میکنیم بعد با الویت علمی تطبیق می دهیم. 10 درس باید در اهمیت باشد.

6- براساس شناخت و توانایی دانش آموز باید زمان هفتگی مطالعه رو تعیین کنیم. مثلاً در هفته 40 ساعت که از این 40 ساعت: 10 ساعت تست و تمرین و بقیه مطالعه باشه.

7- سبک یاد گیری خیلی مهمه مثلاً با نوششتن یاد میگیرن یا با صدای بلند خوندن درک بهتری دارند؛ همچنین روش های دیگری مثل اینکه با چشم میخونه، راه میره و میخونه و…

8- وقت استراحت: وقت ناهار و شام باید تنظیم بشه و در تایم خاصی خورده بشه. مثلاً برای ناهار 2-1 و برای شام 10-9، از نظر من برای هر دو ساعت درس خوندن 30 دقیقه استراحت لازمه؛ البته به چند شرط: یاد میگیره، نتیجه میگیره، همه اینها تمرکز لازم داره، گاهاً دانش آموز کلاً نصف تمرکز رو نداره که باعث خستگی زود هنگام میشه، یا نقطه قوت خاصی نداره جز اتلاف وقت و انرژی، پس توجه کنید که کل تایم درس خوندن مفید باشه.

نکتات مهمی که به گفته خانوم فاطمه رضایی باید به آنها توجه کرد

یک سری دانش آموز نمیتونن یک ساعت با تمرکز درس بخونن، َبرای اونا از تایم 45 شروع میکنیم که بین هر ساعت مطالعه باید 15 دقیقه استراحت باشه ( توجه کنید که تایم استراحت ها زیاده چون میخوام میل به بازگشت درس رو حفظ کنم، میشه به مرور زمان کم کرد).

در آخر چند نکته مهم

  1. یک کاغذ کوچیک همیشه داشته باشیم که هر موضوعی که باعث حواس پرتی میشه رو یادداشت کنیم و بعدا بهش زمان اختصاص داده بشه (تاکید میکنم حتما تایم بدین بهش)
  2.  باید به برنامه تدوین شده حتما پایبند بود تا به موفقیت برسیم.