معرفی نامه

با سلام آزاده شاهدی هستم دانشجوی رشته علوم تربیتی دانشگاه تهران. به دلیل علاقه به مباحث فلسفی و استدلالی در دبیرستان مشغول به تحصیل در رشته علوم و معارف اسلامی شدم. دروس مورد علاقه من در دبیرستان درس عربی، اصول عقاید، احکام استنباطی، فلسفه و تاریخ اسلام بود. به دلیل اینکه موفقیت در امتحانات نهایی به اندازه کسب رتبه خوب در کنکور برام اهمیت داشت، تونستم با معدل کل ۱۹/۷۴ متوسطه دوم رو پشت سر بذارم. دوست داشتم در رشته دانشگاهی مترجمی زبان عربی مشغول به تحصیل بشم ولی تقدیر به گونه‌ای رقم خورد که الان دانشجوی ترم دو علوم تربیتی باشم. در کنار تحصیل در دبیرستان، به مدت یکسال در بخش روابط عمومی موسسه قرآنی دارالتحفیظ
الهادی علیه السلام استان فارس مسئول قسمت خبرنگاری و خبرنویسی بودم. به دلیل علاقه به مستقل شدن و وجود گرایش برنامه ریزی درسی در رشته علوم تربیتی، تصمیم گرفتم در شغل مرتبط با رشتم به فعالیت بپردازم. با مشاهده آگهی استخدام موسسه یادوین در پیج اینستاگرام دانشگاه تهران تصمیم به همکاری با این مجموعه گرفتم. امیدوارم مقاله‌ای که مینویسم برای دانش آموزان کنکوری مفید باشه. در آخر یکی از تجربه هایی که دوست دارم با کسانی که این مقاله رو مطالعه میکنن (مخصوصا رفقای کنکوری) به اشتراک بذارم اینه که توی سال کنکور مخصوصا چند ماه پایانی، ابر و باد و مه و خورشید و فلک تبانی میکنن که دانش آموز رو قانع کنن دست از تلاش برداره. از مشکل اقتصادی و سیاسی
گرفته تا ترک دیوار همسایه، روی اعصابت رژه میره که درس خوندنت فایده نداره ولی یادت نره توی مسابقه دوی ماراتون اونی برندس که تا لحظه آخر، یه نفس برای رسیدن مسیرشو ادامه میده.

برنامه ریزی چیست؟

  • فرآیند تفکر در رابطه با فعالیت های لازم برای رسیدن به هدف مطلوب
  • تعیین هدف، یافتن و ساختن راه وصول آن
  • تعیین راه های دستیابی به اهداف مورد نظر، قبل از تالش فیزیکی، ذهنی و اقدام عملی با کمک برنامه های مدون

برخی از تصورات غلط راجع به برنامه ریزی:

  • انجام کارهای زیاد در یک روز
  • داشتن روزی پر کار بدون تفریح
  • انجام کارهای عقب مانده چند ماه گذشته
  • محدودیت

*فواید برنامه ریزی

  • استفاده بهتر از امکانات: به کمک برنامه ریزی، منابع و امکانات حاضر و در دسترس شناخته میشود و با استفاده از مفاد برنامه ریزی میتوان با بهره وری بیشتری از امکانات موجود استفاده کرد.
  • اولویت بندی بهتر کارها: با استفاده از نقشه‌ی راه برنامه ریزی به راحتی میتوان با شناخت اهمیت کارهای روزانه، آنها را دسته بندی کرد.
  • افزایش سطح تمرکز و توجه
  • پیش گیری از ندامت
  • ایجاد تعادل بین کار و امور زندگی
  • تقویت قدرت تصمیم گیری

چرا باید برنامه ریزی کنم؟

فرض کنید مدت زمان یک ساله‌ای را برای کسب آمادگی در آزمون کنکور سراسری در اختیار دارید. بسیاری از دانش آموزان گول ظاهر طوالنی بودن این مهلت را خورده و تمامی فعالیت های مورد نظر برای کنکور را به چندماه پایانی موکول میکنند. در این مدت یکساله دانش آموز باید دروس سه سال تحصیلی را به خوبی مطالعه و جمع بندی کرده تا به تسلط قابل قبولی برسد. در نظر داشته باشید که اگر هدف بزرگی را برای قبولی در کنکور در نظر گرفته‌اید، قطعا رقبای سرسختی نیز دارید که با برنامه ریزی منظم در حال تلاش هستند. همچنین باید با یک دید کلی و منسجم در طول این مدت به فعالیت بپردازید. مثلا باید بدانید که در این بازه یکساله قرار است هرهفته چند ساعت و چه درس هایی را مطالعه کنید. در آخر باید توجه داشته باشید که روند مطالعه کنکور نباید شما را تبدیل به فردی تک بعدی کند بلکه باید این توانایی را داشته باشید که بین مطالعه دروس کنکور، امور زندگی و استراحت و تفریح تعادل ایجاد کنید.

اهمیت برنامه ریزی کنکوری

کم شدن استرس: به کمک برنامه ریزی نگرانی به اتمام نرساندن منابع کنکور از بین خواهد رفت زیرا با استفاده از نقشه راهنما، دانش آموز میداند چه منابعی در چه زمانی باید مطالعه شود.

از بین رفتن نقاط مبهم: با استفاده از برنامه ریزی دانش آموز میداند که درس ها را به چه ترتیبی بخواند، چه مقدار استراحت کند، برای کدام دروس زمان بیشتری اختصاص دهد و چطور زمانی که در اختیار دارد را بین امور زندگی و مطالعه منابع کنکور تقسیم کند.

پیدا کردن وقت آزاد برای خود

در پی داشتن احساس مسئولیت و تعهد به مطالعه

افزایش کیفیت مطالعه

اندازه گرفتن میزان پیشرفت خود: دانش آموز با استفاده از اِِلمان های مختلف برنامه ریزی و شاخص های دیگر می تواند میزان پیشرفت یا عدم پیشرفت خود در روند مطالعه کنکوری اندازه گیری کرده و در صورت لزوم برنامه را بهبود بخشیده و ارتقاء دهد.

سبک های برنامه ریزی کنکوری

  • زمانی
  • حجمی
  • ترکیبی

در برنامه زمانی نام درس و مقدار زمان مطالعه مشخص میشود. در برنامه حجمی عنصر زمان را نادیده گرفته و با توجه به حجم هر درس برنامه چیده میشود. در برنامه ترکیبی هم حجم دروس و هم مقدار زمان لازم برای مطالعه هر درس درنظر گرفته میشود. بهترین روش و عملی ترین شکل برنامه ریزی، برنامه ترکیبی است.

  1. کوتاه مدت
  2. بلند مدت

برنامه کوتاه مدت به صورت هفتگی یا ماهانه نوشته میشود. این نوع برنامه تنوع بیشتری برای درس خواندن دارد و میتوان به راحتی آن را تغییر داد. برنامه بلند مدت اغلب به صورت ۶ ماهه یا یکساله چیده شده و چشم انداز درسی هر دانش آموز کنکوری در آن مشخص میشود.

نحوه برنامه ریزی کنکوری

تعیین هدف: در اولین گام دانش آموز باید یک هدف کلی مشخص کرده تا با انگیزه بیشتری به مطالعه بپردازد.

مشخص کردن دروس و زمان مطالعه و وظایف: در این مرحله باید سبک برنامه ریزی، درس مورد نظر و زمان مطالعه مشخص بوده تا دانش آموز با نظم بیشتر و کیفیت بالاتری مطالعه را آغاز کند. همچنین فعالیت های لازمی که باید تا زمان کنکور انجام بدهد نیز مشخص شده باشد. برنامه کنکوری نباید تک بعدی بوده و باید بر تمامی جوانب زندگی دانش آموز (استراحت، تفریح، خواب، تغذیه و…) اشراف داشته باشد.

جمع بندی و مرور: در روزهای باقی مانده به کنکور باید مطالب خوانده شده، توسط دانش آموز مرور شده تا با تسلط بیشتری در جلسه آزمون حضور پیدا کند.

ویژگی های برنامه ریزی کنکوری

قابل اجرا بودن: در برنامه ریزی فرد باید واقع بینانه توانایی های خودش را بنگرد و با توجه به آنها برنامه ریزی را انجام دهد. برنامه کنکوری باید به دانش آموز کمک کند تا به صورت جزئی از کارهایی که باید انجام شود آگاهی داشته باشد یعنی دانش آموز بداند در روز چه مقدار مطالعه کند، چه مقدار استراحت
کند، چه زمانی آزمون بدهد و…

بازه زمانی کوتاه: اگر دانش آموز قرار است که در روز ۳ ساعت را به درسی مثل فنون یا ریاضی اختصاص دهد، بهتر است در دو بازه زمانی یک و نیم ساعته و با فاصله مطالعه کند.

شخصی سازی شده: برنامه باید با توجه به ویژگی ها و توانایی های دانش آموز به صورت اختصاصی چیده شود و نمیتوان برنامه یکسانی را برای همه تجویز کرد.

برنامه باید شامل مطالعه،مرور و تست زنی باشد.

در نظر گرفتن ساعات جبرانی

انعطاف پذیر بودن: برنامه باید منعطف بوده و شامل ساعت های جبرانی برای برنامه های عقب افتاده
باشد.

بررسی تغییرات کنکور 02_1401

برگزاری کنکور در دو نوبت دی ماه و تیرماه

حذف دروس عمومی (عربی عمومی، زبان و ادبیات فارسی عمومی، زبان انگلیسی، دین و زندگی)

حذف ضریب زیر گروه ها

دو دفترچه ای شدن دروس تخصصی انسانی: دفترچه اول: به ترتیب ریاضی و آمار(۲۰سوال) + زبان و ادبیات فارسی تخصصی) علوم و فنون ادبی( ۳۰سوال + جامعه شناسی) ۲۰سوال (روانشناسی) ۱۵سوال  جمعا ۸۵ سوال.

دفترچه دوم: به ترتیب عربی تخصصی (۲۰سوال)، تاریخ (۱۳سوال) و جغرافیا (۱۲سوال) + فلسفه و منطق (۲۰سوال) + اقتصاد (۱۵سوال) و جمعا ۸۰ سوال.

ضریب دروس تخصصی دفترچه اول:

  • ریاضی و آمار ۶
  • زبان و ادبیات تخصصی)علوم و فنون ادبی( ۸
  • جامعه شناسی ۵
  • روان شناسی ۲
  • ضریب دروس تخصصی دفترچه دوم:
  • عربی تخصصی ۵
  • تاریخ ۵
  • جغرافیا ۵
  • فلسفه و منطق ۵
  • اقتصاد ۲

دانش آموزان عزیز توجه داشته باشند که ۴۰ درصد تاثیر کنکور، نمرات امتحان نهایی و ۶۰ درصد عملکرد شما در جلسه آزمون در نظر گرفته میشود. پیشرفت روزانه کوچک، در طولانی مدت منجر به نتایج خیره کننده خواهد شد.
به امید موفقیت همه‌ی دوستان کنکوری