من امیرحسین میرنژاد ساکن شهرستان زابل واقع در استان سیستان و بلوچستان هستم.
از دوران کودکی علاقه زیادی به مطالعه و تحقیق در موضوعات مختلف داشته ام. از همان دوران ابتدایی کتاب می خواندم و با شوق فراوان برنامه های علمی تلویزیون را دنبال می کردم. در دوران ابتدایی در مدرسه غیر دولتی درس خواندم (دبستان غیر دولتی رستگاران).
زیرا خانواده ام درست یا غلط بر این عقیده بودند که تحصیل در مدارس غیر دولتی دارای کیفیت آموزشی بهتری نسبت به مدارس دولتی است. و البته امکانات بیشتری که در مدارس غیر دولتی داشتم قابل کتمان نیستند. یادم هست کلاس چهارم دبستان بودم و باید هر دو هفته یک بار آزمون های مختلف از دروس مختلف می دادیم. پس از گذرندان دوران تحصیلی ابتدایی مصمم شدم که شانس خودم را برای ورود به مدارس نمونه دولتی محک بزنم. پس زمان مطالعه ام را افزایش دادم و سعی می کردم تا جایی که میتوانم از اوقات فراغتم به درستی استفاده کنم و از آن در جهت موفقیت در آزمون پیش رو، استفاده کنم.
روز آزمون که فرا رسید خودم را آماده کردم و سر جلسه امتحان حاضر شدم. به تک تک سوالات پاسخ میدادم و طبق برنامه ریزی قبلی ای که داشتم پیش می رفتم. پس از پایان وقت امتحان از جلسه خارج شدم اما امید زیادی به موفقیت و قبولی در مدرسه نمونه نداشتم. سطح سوالات کمی سخت بود و این موضوع نگرانم می کرد.
بعد از گذشت چند هفته نتایج امتحان ورودی مدارس راهنمایی نمونه منتشر شد. فهمیدم که قبول شده ام و خوشحال بودم. در مدرسه ثبت نام کردم و به ادامه تحصیل در این پایه مشغول شدم (راهنمایی نمونه امام حسن مجتبی زابل). دانش آموزان نمونه بر خلاف دانش آموزان مدرسه قبلی تلاش زیادی برای موفقیت و نمره بالاتر گرفتن در امتحاناتشان می کردند. این موضوع از همان ابتدا باعث شد تا من هم تغییراتی در برنامه مطالعاتی خود بدهم و بیشتر درس بخوانم. از دوران ابتدایی به زبان انگلیسی علاقه داشتم. کلاس دوم دبستان بودم که پدرم به من یک کتاب فرهنگ لغت حییم هدیه داد. از فرط علاقه ای که به زبان انگلیسی داشتم از همان دوران کودکی نسبت به حروف و کلمات بیگانه کنجکاو می شدم و سعی می کردم معنی لغاتی را که در طول روز دیده ام در فرهنگ لغت پیدا کنم. این کنجکاوی ها به این شکل فقط تا زمانی ادامه داشتند که من وارد پایه تحصیلی متوسطه اول شدم. کلاس هفتم با استادی آشنا شدم که این استعداد مرا در زبان انگلیسی کشف کرد. او از من خواست که یادگیری زبان انگلیسی را محدود به کتب درسی نکنم و خارج از مدرسه هم آن را به صورت جدی تر دنبال کنم. همین هم شد و من به پیشنهاد معلمم عمل کردم. در یکی از آکادمی های آموزش زبان انگلیسی (موسسه پردیسان) شرکت کردم و تا ۴ سال بعد کتاب های مختلف این رشته را به صورت تخصصی مطالعه می کردم (از جمله این کتاب ها hip hip hooray و مجموعه American English File)
پس از گذشت ۳ سال در مدرسه نمونه این بار هم تصمیمم بر آن شد تا در آزمون ورودی مدارس خاص شرکت کنم. در دو آزمون شرکت کردم. اولی آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و دومی آزمون دبیرستان های نمونه دولتی. در دومی با نمره نبستا خوبی پذیرفته شدم (دبیرستان نمونه علی ابن ابیطالب زابل). امورات مربوط به ثبت نام در دبیرستان را انجام دادم و مشغول به تحصیل شدم. دو سال در دبیرستان نمونه تحصیل کردم و به دلیل افت تحصیلی ای که در پایه یازدهم پیدا کردم مجبور به ترک مدرسه نمونه شدم. ناچار شدم برای ادامه راه و به پایان رساندن دبیرستان در یک مدرسه دولتی ثبت نام کنم و آنجا این مسیر را ادامه بدهم. (دبیرستان دولتی شهید کیخا زابل). پس از اخذ دیپلم ریاضی فیزیک برای شرکت در کنکور سراسری آماده شدم. سال ۹۸ دیپلم گرفتم و در همان سال برای کنکور سراسری امتحان دادم. نهایتا در کنکور ۱۴۰۰ کت کردم و در دانشگاه پذیرفته شدم.
صحبت هایی درباب کنکور از زبان آقای میرنژاد
كنكور به امتحان سراسري گفته میشود كه در آخر تحصيلات شالوده براي انتخاب سطح علم آموزان رشته های گوناگون اجرا مي شود تا داوطلبان بتوانند بر پايه ي داده ها و سطح علمی ای كه دارا هستند در حرفه و دانشكده مد نظر خود علم آموزي نمايند. کنکور یک واژهی فرانسوی است. در لغت به معنی مسابقه، فتح کردن، پیروزی و به صورت کلیتر آزمونی برای سنجش دانستهها میباشد. کنکور درواقع امتحان و آزمونی است که از داوطلبان ورود به دانشگاه و یا بعضی از موسسات خصوصی آموزشی، گرفته میشود. در حالحاضر این آزمون در ایران، کره جنوبی و چین برگزار میشود. درحالی که در بسیاری از کشورهای غربی این آزمون وجود ندارد.
با توجه به محدود بودن ظرفیت دانشگاهها و تعداد زیاد داوطلبان، برگزاری این آزمون را میتوان راهی برای گزینش و انتخاب متقاضیان دانست. تا دهه ۴۰ شمسی، هر دانشگاه، شیوهای متفاوت برای گزینش دانشجو داشت؛ بعضی به صورت امتحان و برخی دیگر به شکل مصاحبه علمی. تعداد دانشگاهها و تعداد متقاضیان نیز بسیار محدود بودند؛ به طوری که بسیاری از صندلیهای دانشگاه، خالی از دانشجو باقی میماندند.
طبق منابع تاریخی، امتحانات توسط یک تاجر و خیرخواه آمریکایی معروف به هنری فیشل در اواخر قرن نوزدهم ابداع شد. با این حال، برخی منابع اختراع ارزیابیهای استاندارد را به مرد دیگری با همین نام، نسبت میدهند. نفر دوم، استاد مطالعات دینی در دانشگاه ایندیانا در اوایل قرن ۲۰ بود. در واقع به درستی مشخص نیست کدام یک از این دو، اقدام به ابداع آزمونها و امتحانات کردهاند.
از سال ۴۰ به بعد، تعداد داوطلبان بیشتر از تعداد صندلیهای دانشگاه شد. با این حساب قرار دادن کنکور در مسیر تحصیلی دانشآموزان سبب شد افراد پرتلاشتر به دانشگاه راه یابند
علت برگزاری آزمون سراسری
در واقع در آن سال ها با شکلگیری سازمان سنجش علاوه بر آزمون سراسری معدل امتحانات نهایی ششم متوسطه و نوع مدرک (دیپلم ریاضی، طبیعی و ادبی)، جنسیت، وضعیت نظام وظیفه و سهمیه منطقه نیز در قبولی کنکور اعمال شد و نکته ویژهای که در این میان وجود داشت این بود که تا پیش از برگزاری کنکور سراسری به شکل امروزی آن، با شروع به کار دانشگاهها در ایران در ابتدا هر کدام از دانشکدهها از طریق برگزاری امتحان یا مصاحبه و… اقدام به جذب دانشجو میکردند و البته گاهی حتی تعداد متقاضیان به حد کافی نبود و در دهه ۴۰ باتوجه به افزایش جمعیت کشور بخصوص جمعیت شهرنشین و افزایش تعداد افرادی که در ایران به مدرسه میرفتند و دیپلم میگرفتند تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه بهصورت چشمگیری افزایش یافت و به همین علت برگزاری آزمون سراسری مطرح شد.
سوال هاي كنكور به طور كلي از دو بخش مهم دروس عمومی و دروس تخصصي تشکیل شده اند، كه هريك از آنان دارنده دروس مختلف و با اهميت جدا از هم مي باشند. بهاين شكل كه بعضی از دروس از ضريب و اهميت بيشتری در كنكور برخوردار مي باشند و دانش آموز ميتواند با پاسخگويی به آن ها به نتیجه بهتری دست پيدا کند. همينطور برهه زمانی مقطع كنكور نيز در رشته های متعدد مبنی بر تعداد سوالات آنها گوناگون ميباشد و در برخي از رشته ها بازه زمان پاسخگويی به سوالهای يك درس بیشتر از بقیه میباشد.
یکی از اصلیترین دغدغهها برای دانش آموزان سال آخر دبیرستان و هنرستان، کنکور سراسری و مسیر پرفراز نشیب آن است. تا آنجایی که عمدتاً خانوادهها نیز تحتتأثیر این مسئله قرار میگیرند. اولین قدم در این راه پرچالش اعتماد به تواناییهای خود است و قدم بعدی برخورداری از یک راهنمای خوب در این زمینه است که مانند یک چراغ مسیر را برای شما روشن کند که بتواند انگیزه لازم را در شما ایجاد کند. داشتن یک مشاوره تحصیلی مناسب و استفاده از برنامهریزی کنکور اصولی و منظم بسیار کمککننده است. به همین دلیل قصد دارم به طور کامل درباره موضوع دوم یعنی مشاوره کنکور صحبت کنم و از اهمیت تاثیر یک مشاور کنکور خوب گرفته تا ویژگی ها و رشته های مختلف آن بگویم.
توصیه های استاد امیرحسین میرنژاد برای داوطبان رشته فنی
داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور سراسری یا کنکور فنی و… را دارند، از تجربه و تخصص کافی در زمینههای نحوه مطالعه درس، شیوه درست تستزنی، آشنایی با بهترین منابع کنکور، نحوه مدیریت زمان، اهمیت جمعبندی و مرور در ماههای پایانی، و مقدار بودجه لازم برای کنکور آگاهی لازم را ندارند.
به همین دلیل یک مشاوره کنکور می تواند داوطلبانی را که قصد شرکت در آزمون سراسری را دارند در تمام مراحل یاری کند. دانش آموزان دبیرستانی، داوطلبان پشت کنکوری، دانشجویان انصرافی دانشگاه ها، افراد میانسالی که قصد ادامه تحصیل دارند می توانند بهترین بهره را از یک مشاور کنکور خوب ببرند. حال این که چطور بهترین مشاور را انتخاب کنند را در ادامه به شما خواهم گفت.
از آنجا که زمان داوطلبان برای حضور در جلسات کنکور محدود است و همچنین کنکور یکی از فرصت های مهم زندگی افراد محسوب می شود، در نتیجه نمی توان در این راه از مشاوران مختلف و شیوه های متفاوت استفاده کرد. در واقع استفاده از یک مشاور که در این زمینه تجربه کافی ندارد می تواند باعث جا ماندن شما از سایر داوطلبان شود. داوطلبان می توانند با بهره گیری از یک مشاور خوب تاثیر بسزایی در کسب بهترین رتبه کنکور را داشته باشند.
ویژگی های یک مشاور از زبان امیرحسین میرنژاد
یک مشاور که از تجربه بالایی برخوردار باشد اولین قدم و مبنا را بر پایه شناخت توانایی ها و نقاط ضعف داوطلب قرار می دهد و شروع به تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف می کند. یک مشاور کنکور خوب هیچ گاه از برنامه از قبل نوشته برای متقاضیان خود استفاده نمیکند و برای هر فرد با توجه به توانایی خود برنامه لازم را طراحی می کند. از دیگر مزایای یک مشاور خوب پیگیری مداوم و بررسی تغییرات مراجعه کننده، است. چنانچه برنامه ای که مشاور در اختیار شما قرار می دهد از استاندارد های لازم برخوردار باشد، باعث پیشرفت روز افزون دانش آموز می شود. مشاور این تغییرات را به طور مداوم بررسی می کند و توصیه لازم را در اختیار داوطلب قرار می دهد. این مسئله باعث ایجاد انگیزه و شوق در فرد نیز می گردد و او را نسبت به آینده امیدوارتر می سازد. یک مشاور غیر حرفه را می توان از رفتار هایی مانند سرکوفت زدن، ترساندن، ناامید کردن، بزرگنمایی بی مورد کنکور، سرسری گرفتن توانایی های داوطلب و بی توجهی به حرف های او، لحن خشک و آمرانه از یک مشاور حرفه ای تشخیص داد. یک مشاور حرفه ای می تواند هم به صورت حضوری و هم به صورت مشاوره کنکور تلفنی، بهترین نتایج را برای دانش آموز خود رقم بزند.