‌بسم الله الرحمن الرحیم
مهم نیست الان چه شرایطی دارید و وضعیت الان زندگی شما چگونه است؛ مهم این است که تصمیم بگیرید. بله! یک تصمیم مهم و سرنوشت ساز، تصمیم به ساختن زندگی که دوستش دارید.

بنده عاطفه مهدوی هستم رشته تحصیلم ارتباط تصویری می باشد که مقطع کاردانی را در دانشگاه دولتی الزهرا بوشهر و مقطع کارشناسی را در دانشگاه ارم، شیراز گذرانده‌ام. سوابق تحصیلی بنده پس از اتمام تحصیلات مقطع کاردانی مدتی به عنوان کار آموز در فرهنگسرای بوشهر مشغول به کار بوده ام و پس از فارغ التحصیلی در فرهنگسرا و آموزشگاه های مختلف مربی گروه کودک، نوجوانان، بزرگسالان می باشم و در نمایشگاه های هنری و صنایع دستی حضور فعال و موثر با ارائه‌ی آثار هنری خود داشته‌ام و در کمیته امداد امام خمینی نیروی افتخاری بوده‌ام.

از ویژگی های بارز من: اعتماد به نفس بالا و قدرت بیان عالی، مهربان و خوش برخورد بودن من است و به علت حضور داشتن در مکان های مختلف و آشنا شدن با افراد از فرهنگ های متفاوت می توانم به بهترین شکل ممکن با مخاطب هایم ارتباط برقرار کنم و تاثیر مثبت را بر روی آنها بگذارم.

ویژگی های یک مشاور تحصیلی از نظر عاطفه مهدوی

مشاور باید از طریق تماس تلفنی با دانش آموز ارتباط برقرار کرده و با استفاده از مفاهیم امید بخش ‌و انگیزشی زمینه گفتگو با دانش آموز را فراهم کرده و مخاطب خود را به تلاش و کوشش و پیشرفت تحصیلی علاقمند کند و بتواند با دانش آموزان ارتباط صمیمی و دوستانه برقرار کند و نسبت به آنها شناخت کافی داشته باشد؛ از مشکلات و عدم تمرکز آنها و ضعف و افت تحصیلی آنها آگاه شود که بتواند در حل مشکلات آنها چاره اندیشی کند و اینکه نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی کرده و با مدیریت و برنامه ریزی منسجم دانش آموزان را راهنمایی کند. پشتیبان باید با دانش و اطلاعات و هنرمندی خاص خود داوطلب را به سوال کردن تشویق و ترغیب نماید که بتواند استعدادها و سلیقه هایشان را شناسایی کرده و به توانایی ها و نکات مثبت آنها توجه داشته و نشان دهد که پیشرفت و تلاش دانش آموز برای او مهم و لذت بخش بوده و همانگونه بنده در این حیطه تلاش میکنم به عنوان پشتیبان آگاه و کاردان با روحیه و توانمندی بالا در این عرصه خدمت کنم، به دانش آموزان در حل مشکلاتشان و دورکردن استرس و اضطراب کمک کنم که بتوانند با تمرکز و قدرت بیشتری درس هایشان را بخوانند و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند و درصدد رفع نقاط ضعف خودشان باشند. یا برنامه ریزی دقیق تر و مدیریت زمانی برای کنکور آماده شوند و همچنین با ارائه شیوه های صحیح مطالعه و یادگیری و تمرکز و تسلط کامل بر روی دروس دانش‌ آموزان راهنمایی کنم و مهارت ها و روش های مختلف را آموزش دهیمو سپس بر افزایش اعتماد به نفس و خودباوری آنها کار شود و با جملات انگیزشی و امید بخش و بیان نقاط مثبت و توانایی و کشف استعدادشان آنها را برای رسیدن به قله های پیشرفت و ترقی و اهدافشان کمک کنیم و برای اینکه داوطلب را برای کنکور آماده کنیم.

در ابتدا باید از آنها بخواهیم که بر استرس و اضطراب خود غلبه کنند و برای رفع استرس باید منشأ و عوامل ایجاد کننده آن بررسی شود و اینکه برخی از دانش آموزان از کنکور یک فاجعه و غول بزرگ در ذهن خود می‌سازند و این باعث می شود که دچار استرس زیادی شوند بنابراین باید برای کاهش دادن استرس داوطلب کنکور را یک برگ از زندگی تعریف کنیم که قرار است ورق بخورد اما همه‌ی برگ های زندگی را تشکیل نمی دهد. اما داوطلب باید تمام تلاش خود را برای خوب ورق زدن این برگ از زندگی انجام دهد که پشیمان نشود. والدین نقش مهمی در کنترل استرس فرزندانشان دارند و برای موفقیت آنها باید محیطی آرام و ساکت را فراهم کنند و به اندازه‌ی توانایی داوطلب از او توقع داشته باشند. با نیش و کنایه با آنها صحبت نکنند و از لحاظ روحی و روانی شرایط آنها را بیشتر درک کنند و والدین حساسیت زیادی نشان ندهند تا با رفتارشان فشار روانی به فرزندانشان منتقل نکنند؛ با لحنی آرام و مهربان تشویق به خواندن کنند.

توصیه من به داوطلبان کنکور این است که نخست هدف خود را مشخص کنند و بعد به مطالعه بپردازند و منابع مهم و تست های کنکوری جمع آوری کنند و باتوجه به منابع زمان خود را مدیریت کنند و هر شب برای روز بعد برنامه ریزی کنند که باید در آن محدوده‌ی زمانی چه کتاب های را بخوانند و در روز بعد برای تثبیت آموخته هایشان است همان فصل مطالعه شده را بزنند و در حین خواندن خلاصه برداری و یادداشت نکات کلیدی فراموش نشود و با برنامه ریزی منظم و دقیق دانش آموز بتواند در ماه های آخر کنکور تست ها و نکات مهم را دوره کند و تست زدن مداوم و مستمر می تواند در موفقیت آنها تاثیر بسزایی را داشته باشد. دانش آموزان باید خواب و استراحت کافی داشته باشند تا بازدهی و عملکرد آنها کاهش نیابد زیرا بی خوابی باعث استرس، کسالت و حس خستگی می شود و قدرت یادگیری و حافظه را کم می کند. دانش آموز باید در روزهای پایانی خوابی منظم داشته باشد و شام سبکی بخورد تا بتواند راحت تر بخوابند و با استفاده از دمنوش های آرام بخش و پیاده روی و ورزش بر استرس خود غلبه کند و در کنار درس خواندن با تقویت نگرش های مثبت و تجسم آرزوها و فکر کردن به اهدافشان می‌توانند روند مطالعه و کیفیت مطالعه شان را بهبود بخشند.

نظر خانوم عاطفه مهدوی درباره مسیر موفقیت کنکور

برای موفقیت داوطلبان باید تکنیک های کاربردی تست زنی آموزش داده شود تا بتوانند به نتیجه دلخواه و مطلوب خود برسند و در جلسه کنکور با کمبود وقت مواجه نشوند. یکی از این تکنیک ها این است که تست زنی مداوم و مستمر داشته باشند و در حین تست زدن در منزل محیطی مشابه جلسه کنکور برای خود فراهم کنند و در بازه‌ی زمانی مشخصی تست ها را جواب دهند و سوالاتی را که مطمئن هستند را پاسخ بدهند و سوالاتی را که شک دارند در کنارشان علامت ضربدر و در کنار سوالاتی که جواب آن ها را نمی دانند منفی بگذارند؛ در پایان وقت باقیمانده را صرف سوالاتی کنند که با علامت ضربدر هستند.

باید داوطلب را از این موضوع آگاه کنیم که سوالات کنکور سراسری دارای یک سوم نمره منفی هستند، به این معنا که با هر جواب اشتباه یک سوم از پاسخ های درست آنها از بین می رود و باید دانش آموز بداند که مهمترین هدف در جلسه کنکور مدیریت زمان و پاسخ گویی صحیح به بیشترین تعداد سوال در کمترین زمان ممکن است. پرسش ها را باید به صورت روزنامه‌وار مطالعه کند و سوالات آسان را پاسخ دهد و وقت خود را بر روی سوالات دشوار نگذارد که باعث از بین رفتن روحیه و تمرکز و ایجاد استرس شود؛ بلکه باید در پایان آزمون زمان باقی مانده را به مطالعه‌ی سوالاتی بپردازد که به آنها پاسخ نداده و از جواب آنها اطمینان نداشته است.

باید از آینده فرد جویا شویم که ۵ سال یا ۱۰ سال آینده میخواهد در چه جایگاهی باشد و اینکه دوست دارد کدام دانشگاه و با چه رتبه ای قبول شود تسلط شان روی کدام درس بیشتر است و تمام دروس را مطالعه کنند نه اینکه فقط تمرکزشان را روی درس های که علاقه دارند بگذارند. ما باید در مورد ضریب دروس برایشان توضیح دهیم و از علائق آنها در رشته و دانشگاه مورد نظرشان مطلع شویم و باید داوطلب را آگاه کنیم که در مدرسه با تعداد محدودی از همکلاسی های خود که آنها را می شناسد سر و کار دارد ولی در کنکور با دواطلبانی رقابت دارد که تعداد آنها خیلی زیاد است و آنها را نمی شناسد.

این موضوع را نیز باید توضیح دهیم که در مدارس ممکن است از نحوه‌ی تدریس دبیر نوع سوالات را پیش بینی کنید ولی در کنکور سراسری سوالات توسط طراحانی طرح می شود که هیچ گونه ارتباطی با داوطلبان ندارند و سطح سوال های نسبت به مدارس سخت تر است. زمان هایی که خسته می شوند موفقیت های خود را در زمینه های مختلف زندگی یاد آور شوند که مجدداً انرژی و روحیه بگیرند و بتوانند کار را دوباره شروع کنند و زمان هایی را که اختصاص به تست زنی میکنند میتوانند با توجه به علاقه خودشان به خودشان جایزه دهند؛ مثلاً اگر تست این درس خوب زدم یا اگر فلان درس را تا با توجه به زمان بندی که انجام دادم به خوبی پیش بردم بعدش فیلم مورد علاقه خود را تماشا می‌کنم و به خودشان امتیاز بدهند اگر یک روز درس نخوندن خود را سرزنش نکنند و فردای همان روز با قدرت تمام شروع کنند.

باید بر اساس درس های که با هم در پرسش و پاسخ ها داریم دانش آموز را بسنجیم که بیشتر حفظیات آنها بهتر است یا سوال‌های مفهومی را بهتر پاسخ میدهند. دانش آموز باید ساعت مطالعه خود را در نظر بگیرد؛ بعضی از دانش آموزان صبح ها پر انرژی تر و بعضی ها عصرها، طبیعت خودشان را باید بسنجند که با توجه به روحیه خودشان برای آنها بتوانیم برنامه ریزی درسی انجام دهیم؛ مثلا زمانی های که شاداب تر و سرحال تر هستند را به دروس سخت تر اختصاص دهند. این موضوع را نیز باید بدانند نباید از برنامه شخصی کسی استفاده کنند. کسانی که در کنکور قبول شدند نباید از آنها تقلید کنند مثلا برنامه‌ای که برادرش در آزمون پیش گرفته و قبول شده نباید از ایشان پیروی کند. دانش آموزانی که پشت کنکوری هستند و شاید یکبار تجربه کنکور داشتن ولی قبول نشدن باید دقت کنند که اشتباهی که باعث شد در کنکور قبول نشوند یا موفق به کسب رتبه دلخواه خود نشدن چه بود. آیا طبق برنامه‌ ریزی انجام شده پیش نمی رفته یا اینکه مرور نداشته است و … باید علت را جویا شود و آن اشتباه را مجدد تکرار نکند و به عنوان یک تجربه به آزمون گذشته خود نگاه کند و به بهترین شکل آزمون دهد.