•  روانشناس
  • مشاور تحصیلی
  • مدرسِ باتجربه در حوزه آموزش
  • روانشناسی و مشاوره تحصیلی در مسیر رشد فردی و تحصیلی نوجوانان و جوانان

ایشان با تلفیق علم روانشناسی و آموزش،بستری را فراهم کرده تا دانش آموزان،والدین و افراد در مسیر زندگی بتوانند تصمیم های دقیق تر ،آگاهانه تر و اثر بخش تری بگیرند .

 

مشاور درسی فاطمه شایق

تحصیلات و تخصص ها

  • دارای مدرک عالی آموزش تربیت معلم مدارس ابتدایی ‌
  • گذراندن دوره های تخصصی در حوزه روانشناسی رشد،یادگیری و مشاوره فردی و گروهی .
  • متخصص در برنامه ریزی تحصیلی شخصی سازی شده برای دانش آموزان با شرایط، اهداف و سبک یادگیری متفاوت.
  • مهارت در تحلیل نقاط قوت و ضعف روانی، رفتاری و تحصیلی افراد با رویکرد توانمند سازی.
  • تسلط کامل بر تکنیک های مدیریت زمان،مدیریت استرس و افزایش تمرکز و انگیزه .
  • ارائه خدمات مشاوره فردی و گروهی با رویکرد حمایتی، هدف محور و علمی.

زمینه های فعالیت

  • مشاور و آموزش در مدارس، مراکز آموزشی و جلسات خصوصی
  • طراحی و اجرای مهارت های مطالعه و آمادگی کنکور، انگیزشی و خودشناسی
  • همکاری با والدین در بهبود روند تربیتی و تحصیلی فرزندان
  • تدوین برنامه های مطالعه ی هوشمندانه باتوجه به ویژگی های شناختی و روانی مراجعین

 

استاد فاطمه شایق

نقش ما مشاوران چیست ؟

ما مشاوران نقش یک مربی رو داریم هیچ وقت نشده که ورزشکاری بدون مربی به بازی‌های المپیک راه پیدا کند قطعاً یک مشاور مربی همراه راهنما باید باشه مشاور به دانش آموز کمک می‌کنه تا توانایی‌ها و نقاط ضعف خودش را بشناسه مشاور به دانش‌آموز کمک می‌کنه در تصمیم‌گیری‌های مختلف بهتر عمل کنه و در برخورد با مشکلات مختلف راه حل های منطقی بکار گیرد.
و همینطور مشاور به دانش آموز کمک می‌کند تا از توانایی‌ها و مهارت‌های خودش به خوبی استفاده کند در گام اول ابتدا باید نقاط ضعف دانش آموز را بررسی کنیم مشاور به دانش آموز کمک می‌کند تا در زمینه‌های مختلف اهداف مناسبی انتخاب کند و در هدفگذاری‌ها باید به دانش آموز کمک کرد در ضمن دانش آموزی که هدف داشته باشد با دانش آموزی که هدف نداشته باشد کلی فرق می‌کند باید هدف‌های کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت داشته باشد مشاور به دانش‌آموز یاد می‌دهد که هر درسی را به صورت تخصصی بخواند و روش خواندن آن دست را به او یاد می‌دهد مثلاً درس ریاضی مثل درس منطق خوانده نمی‌شود و… هر درسی روش خواندن خودش را دارد اما مشاور به دانش آموز کمک می‌کند که انگیزه پیدا کند و این انگیزه درون دانش آموز را تقویت می‌کند که به خودباوری و اعتماد به نفس برسند.
اگر دانش آموزی مشکلاتی مثل اضطراب و استرس،ADHD نقص توجه، افسردگی ،وسواس داره مشاور کمک می‌کند و راه خلاص شدن از این ماجرا را به دانش آموز می‌گوید مشاور باعث می‌شود که دانش آموز عادات غلط را ترک کند و یا شرایط را تغییر دهد یک دانش آموز می‌تواند به تنهایی مسیر را طی کند ولی خیلی جاها به مشکل می‌خورد و خیلی باید صحیح و غلط انجام دهد و زمان و انرژی زیادی را از دست می‌دهد پس حضور مشاور برای دانش آموز خیلی ویژگی ها دارد.

فاطمه شایق مشاور کنکور

مراحل عمیق خوانی دروس حافظه ای به روش PQ5R

مرور اجمالی یک گفتار یا یک فصل و ایجاد سوال در ذهن

  1. خواندن دقیق و خط به خط یک پاراگراف فقط یک بار
  2.  بستن کتاب و پرسش از خود در مورد پاراگراف
  3. تجسم ذهنی و کلی پاراگراف
  4. کنترل کلمات کلیدی در ضمن
  5. از برگفتن پاراگراف یعنی بازگویی مختصر و مفید پاراگراف
  6.  ایجاد ارتباط بین آموخته‌های قبلی و پیام پاراگراف
  7. خواندن دوباره پاراگراف و تکرار مراحل قبلی در صورت عدم موفقیت در از برگفتن پاراگراف

مراحل عمیق خوانی دروس استدلالی به روش PQ5R

  1. پیش مرور یک فصل یا یک مبحث و ایجاد سوال در ذهن
  2. خواندن دقیق روی کتاب درسی به صورت پاراگراف به پاراگراف جهت درک مفهوم بحث
  3. حل مثال‌های حل شده کتاب یادتان باشد این مثال‌های ساده باید در چک نویس و بدون ماشین حساب تا جواب آخر حل شوند
  4. خواندن جزوه دبیری یا درسنامه کتاب کمک درسی به عنوان مکمل کتاب درسی نه جایگزین آن و حل مثال‌های آن مانند مثال های کتاب در چرک نویس بدون ماشین حساب تا جواب آخر
  5. حل تمرینات کتاب و تمرینات اضافی بدون کمک گرفتن از کسی یا جزوه
  6. در صورت عدم موفقیت در حل تمرینات، تکرار مراحل قبلی یعنی از مرحله خواندن به بعد ضروری است
  7. تست زدن بعد از تسلط کامل بر روش تشریحی بحث مورد نظر .که در این درس موجب رشد و شکوفایی دانش آموز می‌شود

    خلاصه برداری :خیلی وقت‌ها دانش آموزان میگن که من وقت نمی‌کنم خلاصه برداری انجام بدم یا وقتم رو می‌گیره این جمله کاملاً اشتباهه شما به عنوان مشاور هر بار با این موقعیت مواجه شدید کاملاً برخورد کنید و از این اشتباه داوطلب جلوگیری کنید چون داوطلب اون لحظه اون زمان اون روزها فکر می‌کنه اون مطالب رو که خونده رو بلده ولی اگر خلاصه برداری نکنه بعداً به مشکل بر می‌خوره مثلاً داوطلب مطالب سال دهم جمع‌بندی کرده و یاد گرفته ولی اگر خلاصه برداری نکنه تا پایان سال یازدهم قطعا به مشکل بر می‌خورد زیرا باید از اول همه مطالب را شروع کند به خواندن و مرور کردن و اینگونه برنامه ریزی او بهم می‌ریزد.
    ما به عنوان مشاور می‌دانیم که دانش آموز به خلاصه برداری‌هایش احتیاج دارد و نه فقط در آخر بلکه در حین مسیر باید مباحث را مرور کند و مطالب را به شکل دسته‌بندی نگه دارد تا اینجور مرور و بازبینی اش راحت‌تر باشد به همین دلیل باید حتماً خلاصه برداری را دانش‌آموزان انجام دهند. بحث از خلاصه برداری یعنی قرار نیست که داوطلب بیاید ریز و تمام جزئیات و خط به خط کتاب را بنویسد این دیگر خلاصه نویسی نیست و این اشتباه را خیلی از دانش آموزان انجام می‌دهند.
    دانش آموز حتما باید خلاصه نویسی‌ها را انجام بدهد و داشته باشد در خلاصه نویسی قرار نیست که همه چیز مطالبی که یاد گرفتید را بنویسید بلکه باید کلیات اون مسئله را خلاصه بنویسید که هر وقت خواستید آنها را مرور کنید با نگاه به اون خلاصه برداری تمام جزئیات اون مسئله رو یادتان بیاید.

خلاصه برداری دومین مرحله از مراحل مطالعه موفقیت آمیز است

خلاصه برداری در عمیق‌تر کردن یادگیری و دقیق خوانی مطالب نقش موثری دارد و همچنین باعث می‌شود مرورها سریعتر و در حجم کمتر انجام شود خلاصه برداری موجب می‌شود مطالب پراکنده که در کتاب‌ها و جزوه‌ها و منابع دیگر موجود هستند یک جا جمع آوری شده و از پراکنده خوانی جلوگیری شود و نکته مهم خلاصه برداری در رفع وسواس فکری نقش بسزایی دارد.

فاطمه شایق کنکور

نکات مهم در خلاصه برداری که باید مورد توجه دانش آموزان باشد

اول در خلاصه برداری ابتدا باید کلیات مورد توجه قرار بگیرد و موضوعات به صورت نمودار درختی رسم شود و سپس به جزئیات پرداخته شود دوم در نمودار درختی طرز ارتباطات اصلی و فرعی را نمایش دهید تا به درک بهتر مطالب کمک نماید.
سوم در مرحله اول خلاصه برداری زیر یا دور کلمات کلیدی و مهم خط بکشید و پس از تسلط کامل بر مطلب مورد یادگیری به یادداشت برداری بپردازید چهارم دقت کنید خلاصه برداری موجب اتلاف وقت نمی‌شود یکی از مراحل مهم یادگیری موثر و موفق محسوب می‌شود.

نکته مهم مطالب نوشته شده یا خلاصه‌ها برای خود فرد مفید است نه دیگران مثلاً اینکه دانش آموز ذهنیتی داشته باشد که خلاصه برداری‌های رتبه برتر را بگیرد و یا دنبال خلاصه برداری دیگران باشد که کار خودش را راحت کند این کار اشتباه است.خلاصه برداری را خودتون باید بنویسید چون خودتون میدونید چی نوشتید اون رمزها برای خودتون دوباره بازیابی می‌شود. اینکه از ذهن دیگری بخواهیم برای بازیابی استفاده کنیم یه خورده سخت هست پس خلاصه ی دیگران برای شما مناسب نخواهد بود .
هنگام خواندن و همزمان با آن از نوشتن یادداشت‌ها خودداری کنید حتماً پس از تسلط یادداشت برداری کنید مثلاً زمانی که یک پاراگراف را خوانددید همون لحظه شروع به یادداشت برداری نکنید اجازه بدهید که مراحل روش مطالعه درست PQ5R طی بشود و بعد از اینکه مراحل PQ5R تمام شد حالا بیایید یادداشت برداری کنید .

روش خلاصه برداری برای دروس حافظه ای :

خلاصه برداری برای هر درس به روش عمیق خوانی آن درس می‌باشد بنابراین مهم‌ترین بخش مطالعه هر درس عمیق خوانی آن درس می‌باشد با عنوان مثال دروسی مانند تاریخ دینی جامعه شناسی و غیره خلاصه برداری شامل طرح سوال از پاراگراف و علامت گذاری یا خط کشیدن زیر کلمات کلیدی و یادداشت برداری از ارتباط بین آموخته‌ها می‌باشد.
و یا خلاصه برداری برای دروسی مانند ادبیات و عربی و زبان به صورت نوشتن لغات سخت و قواعد مشکل و استفاده از فلش کارت توصیه می‌شود.
در هر صورت در خلاصه‌برداری دروس حافظه‌ای از کپی برداری و رونویسی مطالب پرهیز نمایید و آنچه از پاراگراف درک کردید را به زبان خودتان بنویسید و سپس نوشته خودتان را با مطالب کتاب مقایسه نمایید تا هیچ یک از کلمات کلیدی فراموش نشده باشد.

روش خلاصه برداری برای دروس استدلالی  :

  1. آنچه از مفهوم بحث درک کرده‌اید به زبان عامیانه و ساده بنویسید
  2.  فرمول‌ها به همراه کاربرد آنها
  3. نکات مهمی که در مفهوم بحث یا مثال‌ها یا تمرین‌ها و تست‌ها به آنها پی برده‌اید یا دبیرتان یادآوری نموده است یا در کتاب درسی یا در کتاب کمک آموزشی بنویسید
  4. برای فهم بهتر می‌توانید از یک مثال استفاده کنید.