من، سپیده اخلاقی، متولد شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی هستم.
دوران دبیرستان را در رشتهی علوم انسانی گذراندم و وارد رشتهی روانشناسی در دانشگاه حکیم سبزواری شدم و با مدرک کارشناسی فارغالتحصیل شدم.
در دوران تحصیل کارشناسی در دانشگاه، بهمدت دو سال در انجمن علمی روانشناسی دانشگاه( یک سال بهعنوان عضو فعال و سال دوم بهعنوان نائب دبیر) حضور مؤثر داشتم.
از جمله فعالیتهایم میتوان به گویندگی در نشریهی صوتی انجمن، مشارکت در پادکست «انسان در جستوجوی معنا»، برگزاری جلسات تسهیل کتاب روانشناسی و گفتگو دانشجویان روانشناسی اشاره کرد.
اما فعالیت من در دانشگاه،محدود به روانشناسی نشد و در کنار فضای علمی رشته خود، همواره به فعالیتهای فرهنگی و هنری علاقهمند بودم.
بنابراین به مدت یک سال سابقه همکاری با کانون ادبی دانشگاه به عنوان شاعر و نویسنده، و نیز فعالیت کوتاهمدت در کانون موسیقی بهعنوان نوازندهی تمبک و دف را دارم.
بی تردید، هدف اصلی من ادامهی مسیر تحصیلی رشته ام و رسیدن به جایگاه درمانگری حرفهایست؛اما به دلیل برخی شرایطی که رخ داد، با فاصله یکساله از زمان فارغالتحصیلی مقطعی کارشناسی، در کنکور ارشد روانشناسی شرکت کردم و اکنون منتظر اعلام نتایج نهایی آن هستم.
با این حال، بهخوبی میدانم که صرفاً تحصیلات دانشگاهی برای درمانگر شدن کافی نیست و باید با تمرین، تجربه و مشاهده در مسیر رشد حرفهای قرار گرفت.
در این دو سال اخیر، تمرکز اصلی من بر یادگیری مهارتهای علمی و پژوهشی، بهویژه با بهرهگیری از ابزارهای نوین همچون هوش مصنوعی بوده است.
در کارگاههای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شرکت کردهام و اکنون نیز زیر نظر دکتر کیانی مقدم، در انجام دو طرح پژوهشی جهت ثبت به عنوان مقاله فعالیت دارم.
من معنای زندگی را در کمک بیمنت به دیگران میبینم؛ کمکی که تنها خودم و خدایم از آن آگاه باشیم.
بنابراین من همکاری با موسسه یادوین را که فرصت یاریرساندن به نوجوانان بااستعداد اما کمبرخوردار را فراهم کرده، تجربهای ارزشمند در مسیر عدالت آموزشی، و حتی ارتقای رشد معنوی شخصی خود میدانم.
با توجه به تجربه من موارد زیر میتونند
در سال کنکور تاثیر زیادی داشته باشه :
1.والدین:هم از نظر شرایط مالی و هم از نظر درک و همراهی با دانش آموز از مواردی که برای مشاوره تحصیلی مهم هست، همین ارتباط مشاوره با والدین محسوب میشه.والذین فرد کنکوری باید در جریان خدماتی که مشاور تحصیلی به فرزندشون ارائه میده باشن. مشاور باید مسیر درس خوندن و سال های دبیرستان رو برای والدین تفسیر و پیش بینی کنه و واضح توضیح بده که همراهی چنین شرایط استرس آور و سختی با دوره بلوغ که دوره سنی تغییر و نوسان خلقی هست چقدر میتونه تعارض ایجاد کنه. و همچنین بصورت منظم خودشون با مشاور تحصیلی در تماس باشن که شرایط فرزندشون رو از دید خودشون هم شرح بدهند.هرچه والدین بتونند با این موارد آشنا تر باشن، آگاهانه تر با فرزندشون در این سالها همدلی و همراهی میکنند.
2.خود دانش آموز:مشاور تحصیلی باید با خلق وخوی دانش آموز و پیشینه تحصیلی او آشنایی پیدا کنه.
این دلیلیه بر این که نمیشه یک نسخه و برنامه یکسان رو برای تمامی دانش آموزان چید!اما مشاور باید اصل چینش بر اساس اهمیت و ترتیب ضریب ها رو برای همه دانش آموزان رعایت کنه. مشاور به نظر من باید رابطه دوستانه و صمیمانه اما کنترل شده و چارچوب مند با دانش آموز داشته باشه و حتی بدونه چه جاهایی از مسیر و تجربه خودش میتونه یه خود افشایی صادقانه داشته باشه که به ارتباط بهتر با دانش آموز کمک کنه.
از طرفی، مشاور باید معلم هم باشه و هم قدم با دانش آموز پیش بره. مشاور باید با محتوای درس ها بخصوص اگر در برنامه دانش آموز هستن آشنا باشه و در تماس ها و پیگیری ها، درباره این محتوای آموزشی درسی برنامه ها، با دانش آموز مباحثه و گفتگو داشته باشه. میتونه از او بخواد تدریس کنه و خودش همراه با اون نکاتی رو ذکر کنه یا اشکالات یادگیری دانش آموز رو رفع کنه.
این مباحثه و گفتگو در قالب تدریس دانش آموز، کمک زیادی به فهم کلی دانش آموز از درس و همچنین پایه ریزی دقیق اون مبحث و حتی افزایش احساس عزت نفس و اعتماد به نفس دانش آموز میشه.

مشاور باید در عین توجه به انگیزه و هدف اصلی دانش آموز، بینش او را به دیگر مسیر های تحصیلی و شغل های دیگر باز کند تا اگر دانش آموز در رسیدن به هدف مطلوب خود، چه در مسیر و چه در مقصد، ناکام شد، مشاور بتواند به او با اشاره به این مسیر های جایگزین یادآور شود که هنوز امید هست و از تحریف شناختی فاجعه سازی که باعث فرسودگی دانش آموز است پیش گیری کند.
مشاور نباید فراموش کند که همراهی با دانش آموزان درگیر کنکور که هر کدام مسیر هایی پر از چالش و شکست های بسیار و ناکامی و گذر و بلند شدن دوباره و ادامه دادن و زمین خوردن بسیار برای رسیدن های نسبتا کم اما بزرگ، نیاز به یک شخصیت با روحیه همکاری و ادامه دهی و امیدوار دارد. (آنچه گفتم با توجه به زندگی افراد موفق بود که زندگی آنها حتی حاصل چندین و چندبار شکست برای یک موفقیت نهایی است
3.محل زندگی دانش آموز از نظر چالش های جغرافیایی و اجتماعی. نمیتوان چشم بسته و بدون توجه به این محیط، برای دانش آموز برنامه چید.
مثال استاد کلهر :وضعیت طوفان های 120 روزه سیستان ._تماس با دانش آموزان باید با هماهنگی قبلی خود دانش آموز و در زمان دلخواه او اتفاق بیفتد ودر آن به مباحثه و گفتگو درسی، تدریس دانش آموز، تدریس نقاط ضعف دانش آموز توسط مشاور و رفع اشکال از او پرداخت که این مباحثه یادگیری را 50 الی 90 درصد افزایش میدهد.

همچنین باید زمان و تاذیخ دقیق تماس بعدی را مشخص کرد. این تماس ها 3یا 4 بار در هر هفته با هر دانش آموز برقرار میشود. مشاور در تماس ها باید به گفتگو دقت کند و از صحبت پیاپی طولانی بپرهیزد. گوش دادن صرف و بیش از 18 ثانیه توسط دانش آموز، رفته رفته باعث بی توجهی خواهد شد._تاثیر معدل امتحانات نهایی. برای داوطلبان کنکور فرهنگیان 50 درصد (باقی موارد بدین صورت :25 درصد گزینش و 25 درصد کنکور)و برای داوطلبان شغل های غیر فرهنگیان 60 درصد (40 درصد مانده به کنکور تعلق میگیرد)معدل نهایی شامل تمامی دروس پایه یازدهم و دوازدهم است که باید درباره این اهمیت بسیار آن، هم دانش آموز و هم والدین او را آگاه کرد._برخورد با دانش آموزانی که خواهان درس خوندن در تابستون نیستند. تابستان تداعی کننده سه ماه تفریح و استراحت و تعطیلی از درس و فراغت از مدرسه است. و برای تغییر این عادت کلیشه شده،مشاور باید تلاش بسیاری کند تا به دانش آموز بگوید همین تلاش ها در همین تابستان است که فرصتی برای جلو افتادن از رقبا است. بویژه در رشته انسانی که فقط حدودا 25 درصد معادل یک چهارم داوطلبان، تلاشگر هستند
برنامه:بهتره دانش آموز یاد بگیره چند درس مختلف رو از کتب مختلف در یک روز بخونه. نه صرفا یک کتاب در چند روز پیاپی! زیرا در روز کنکور ما در چند ساعت باید از نکات مختلف دروس و کتب مختلف، بازیابی و یادآوری داشته باشیم که باید از قبل با روش مطالعاتی صحیح، مغز را به این کار عادت داده باشیم.همچنین باید به مرور توجه بسیاری داشت. طبق کتابی که استاد کلهر معرفی کردند، ذهن برای تسلط بر یادگیری نیاز به 8 دور مرور دارد.
تا دور چهارم ذهن با مطلب غریبه هست و در واقع بینانه ترین حالت تنها نیمی از مطالب یادگرفته شده قبلی را بیاد میآورد.اما از دور های بعد تسلط افزایش می یابد. با این حال، در هر صورت نباید از فراموشی بر حذر بود.بویژه در دانش آموزان دوازدهمی که بخاطر اضطراب بیشتر، به فراموشی بیشتری دچار میشوند.
مشاور برای شروع مسیر مطالعه، برنامه را طوری بچیند که با توجه به توانمندی و علایق دانش آموز باشد. نمیتوان توقع برنامه سنگین را از دانش آموزی ضعیف داشت و همچنین نمیتوان با برنامه های سبک، باعث کسلی دانش آموز قوی شد.در ادامه میتوان وقتی انرژی دانش آموز بالاتر رفت و به مطالعه عادت کرد، بر مباحث دارای نقاط ضعف و آزار دهنده اما مهم او توجه کرد. همچنین توجه به اصل مدیریتی و برنامه ریزی57 یعنی در روز پنجم هفته، برنامه هفته آینده ارائه شود تا دانش آموز با چشم انداز برنامه هفته بعد آشنا شد نیز حائز اهمیت است.همچنین مشاور باید حتما برای هر درس روزانه حل 10 تست در برنامه قرار دهد و تاکید کند که تست نقص زیادی در تثبیت نکات و یادگیری دارد و بخشی غیر قابل حذف است.همچنین مشاور باید خود، دورنمایی از برنامه داشته باشد تا مسیر تحصیلی در هر روز و هر هفته و هر ماه برایش روشن باشد. مشاور باید زمان مناسب جهت خواندن هر درس را مشخص کند تا از وسواس مطالعاتی و کمال گرایی و اهمالکاری دانش آموز پیشگیری کند._ماموریت های مشاوره ای و فایده آنها:میتوانیم با درج آنها در کانال خود چه بصورت صوتی چه متن نکته وار و با هشتک ویترین دانش کمک زیادی به مرور و حتی آمورش چگونه خواندن به دانش آموز داشته باشیم.
دروس مهم و رتبه ساز:آمار و عربی هستند.
1.برنامه سوزی:روزانه بدونه باید چی بخونه
2.برنامه سازی:حداقل در دو هفته نتیجه ببینه
3.برنامه بافی:چشم انداز ماهانه
4.برنامه ریزی:توجه به فردیت مثلا درس هایی ک تنفر داره میتونیم حتی هفته ای یبار بزاریم و یا ما در اون درس براش معلم بشیم و تدریس کنیم.در این برنامه کسی موفقه که چند منبعی نباشه اما بسیار بخونه و مرور کنه تا بخصوص به دروس مدرسه مسلط بشه.یا در تابستان حداقل یک دور بخونه که باعث بالا رفتن سرعت و دقتش در خوانش های بعدی و دور های بعدی میشه.
5.برنامه بازی:یک نوع مافیا کنکور و وعده فروشی و استرس دادن با پیگیری تراز ها و حواشی

چجوری از برنامه بازی دور بشیم؟
1.چینش با توجه به امتحانات مدرسه
2برقراری تماس با دوستانش جوری که خود دانش آموز براشون درس توضیح بده
3.اطرافیان بخصوص فرد با سواد که بتونه توضیح دانش آموز رو همزمان چک کنه
انواع برنامه ریزی:
1.زمان محور:بیشتر سلیقه مشاور. تعیین زمان خوانش هر درس. مناسب دانش آموز دارای وسواس، کمال گرا و فاقد انگیزه
2. تکلیف یا وظیفه محور:بیشتر برای دانش آموز خود مختار و فعال مناسبه.در کل روحیات و فردیت دانش آموز مهمه اینجا.اما خودش ممکنه باعث کمال گرایی بشه
3.پوششی(ترکیبی از هردو)یعنی زمان برای هر درس رو بگیم اما با توجه به فردیت دان آموز یک برنامه شفاف بچینیم. (البته این شکل برخلاف دو مورد بالا است زنی ندارد و فقط مطالعه است.)اما در انتها میتونیم آزمون بگیریم تا نتیجه رو ببینیم.بهترین برنامه، برنامه ای هست که با مشورت دانش آموز نوشته شود.این باعث تعهد بیشتر او به برنامه میشود.
مهارت مطالعه دقیق و مراحل یادگیری کلی
1) بررسی جزئی، کمتر از یک دقیقه توجه به صفحه و عکس ها و کلید واژه ها و پاراگراف ها و ایجاد پرسش آگاهانه
2) اموختن:بررسی بصورت عبارت خوانی و توجه به حروف ویرگول و شرط و نقطه و کلمات سخت. موضوع یابی برای هر پارگراف
اینجا میتونیم از نظریه کاخ حافظه یا بار شناختی که میگه هر بخش مغز یک اتاق باشه که اطلاعات اونجا ذخیره میشن
3) مطالعه و کلید یابی :وضوح توجه به هرصفحه با جایگاه کلمات و شکل گیری یک کلیت/تکنیک تمرکز سریع:هرچی حواستون رو پرت میکنه بنویسید روی برگه و بعد مطالعه برید دنبالش.
4) پردازش و فعال سازی اطلاعات:استفاده از زمان یادگیری برای پس دادن و یادآوری آنچه نیاز داریم.
استفاده از انواع مرور با سه روش خلاصه نویسی:
1کلید واژه نویسی (زمان کمتری مصرف میشود)
2.ذهنی :عبارت نویسی برای 2یا 3مورد و کانال دهی حتی بصورت نموداری
3.چکیده:اینجا هم کلمه مینویسی با این تفاوت از روش اول که اینجا برای هر پاراگراف موضوع رو مشخص میکنید.
5)یادآوری:فکر کردن با توجه به ترتیب و توالی ذهنی و یادآوری کلمات و جملات.
راه های کسب مهارت خواندن عمیق :
1.حدودا دو دقیقه اول میتونه بلند بخونه
2.خلاصه نویسی بی نقطه
3.آهنگین خواندن
4.تکنیک تنفس رنگی: هر بار یک رنگ متفاوت دم و بازدم و بامکث 4 ثانیه ای